Jämfört med Helsingfors och Oslo har Stockholm förhållandevis bra tillgänglighet med flyg till omvärlden. Även om Köpenhamn, där flygbolaget SAS har sitt stora nav, ligger ännu bättre till så är det ändå någorlunda enkelt att ta sig med flyg från Stockholm till en rad olika ställen i världen.

Men för Stockholm är det ändå oroande att tillgängligheten minskat sedan den ekonomiska krisen slog till vid 2008, medan den faktiskt ökat i de övriga nordiska huvudstäderna. Den försämrade tillgängligheten har också kostat Stockholmsregionen en halv miljard kronor i form av utebliven produktion när det varit svårare för affärsfolk att resa både hit och härifrån.

Det hävdas i vilket fall i en undersökning som gjorts av konsultföretaget Copenhagen Economics. Beställare av undersökningen är länsstyrelsen i Stockholm, Trafikverket, Kommunförbundet i Stockholms län med flera.

Man kan också vända på steken. Om Stockholm haft samma förbättring av tillgängligheten som de andra huvudstäderna så skulle vi ha fått 2,3 miljarder kronor i högre produktion.

Att tillgängligheten försämrats beror bland annat på att amerikanska flygbolag som Delta och US Airways lagt ned flygningarna till Atlanta respektive Philadelphia.

I rapporten påpekar man att Stockholmsregionen skulle tjäna mycket på att Arlanda fick tio nya direktlinjer, främst till riktiga långdestinationer. Räknar man in effekterna av kortare restid och bättre konkurrens som ger lägre biljettpriser handlar det om 420-820 miljoner kronor i besparingar om det blir direktlinjer till Los Angeles, San Francisco, Hongkong, Delhi, Shanghai, Singapore, Tokyo, Stuttgart, Sao Paulo och Johannesburg.

Nu är det förstås flygbolagen som avgör var de ska öppna nya flyglinjer och utmaningen för Stockholmsregionen visar sig bland annat i att när SAS i april nästa år öppnar en ny direktlinje till San Francisco utgår den från Köpenhamn, inte från Stockholm.

– Vi har ett begränsat antal flygplan och vi måste använda dem på de linjer som har bäst lönsamhet. När vi använder Köpenhamn är det ju också många från Stockholm, Göteborg och Oslo som flyger dit och byter, säger Elisabeth Manzi, presstalesperson på SAS.

Fast som det påpekas i rapporten kan läget förändras snabbt. Köpenhamn kan till exempel få svårt att försvara sin ställning när den nya, extremt försenade, flygplatsen i Berlin till slut öppnar. Det kan i sin tur göra Stockholm/Arlanda mer attraktivt för flygbolagen.

Populära quiz på nliv.se:

Quiz: Telia och skandalerna

Vad kan du om världens valutor?

Har du koll på snabbmatskedjorna?

Har du koll på svenska finansministrar?

Kan du räkna med procent?

Känner du igen kända reklamslogans?