Coop har sedan 2010 erbjudit sina medlemmar återbäring när de handlar i Coops butik eller hos samarbetspartners. De riktigt flitiga shopparna har kunnat få tillbaka upp till fem procent av summan de handlat för. Systemet har dock varit dyrt för bolaget och förra året landade kostnaden på 886 miljoner.

– Om våra medlemmar blir besvikna över det nya erbjudandet finns risken att vi tappar försäljning, säger Peter Lavesson, föreningschef Veberöds konsumtionsförening, till branschtidningen Icanyheter.

Systemet med återbäring skrotas nu redan till 1 juli och ersätts av ett poängsystem. Tanken med det nya systemet är enligt Coop att belöna trogna medlemmar bättre. Detta skall ske genom att medlemmarna får möjlighet att välja mellan erbjudande hos antingen Coop eller deras samarbetspartners. Enligt Icanyheter beräknas Coop spara runt 500 miljoner med det nya systemet. Något som Coop själva inte vill kommentera.

– Syftet med programmet är att leva upp till medlemmarnas önskemål, öka lojaliteten och därmed driva försäljningen, säger Thomas Areskoug, affärsområdesdirektör på Coop, till Icanyheter.

Vad Coops samarbetspartners tycker om bytet är ännu oklart. Men en viss tveksamhet verkar det finnas i leden.

– Jag har pratat med flera av Coops partners och de är negativa till införandet av poängsystem. Nu vill de att våra kunder skall få motsvarande erbjudande som Coop har haft, säger en ledande person på en av kedjorna till Icanyheter.