Kampanjen går i de flesta länder i Europa och i Sverige började de första flaskorna levereras till butiker i förra veckan. Det är alltså på Coca-colas 50-centilitersflaskor som företaget bytt ut en av de två stora logotyperna som finns på varje flaska mot något av Sveriges 150 vanligaste egennamn. Urvalet kommer från SCB:s statistik över de vanligaste namnen i Sverige på personer i åldern 12-29 år.

– Det handlar om alla 50-centilitersflaskor som produceras och distribueras från och med nu och fram till augusti. I Sverige handlar det om 115 miljoner produkter och internationellt cirka 1 miljard, säger Gustaf Wetterwik, marknadschef på Coca-Cola i Sverige.

Enligt honom får man redan signaler om att det är urplockat i vissa butiker, vilket skulle kunna tyda på att folk börjat leta efter sina och sina vänners namn.

De som har internationella vänner på sociala medier som Facebook och Instagram har säkert sett de nya flaskorna redan då kampanjen tjuvstartat i vissa länder. Att få spridning av bilder på flaskorna via nätet är en stor del av syftet med kampanjen förklarar Gustaf Wetterwik.

– På alla förpackningar har vi en länk till vår plattform. Där kommer man kunna skapa en virtuell bild av en flaska med sitt eget namn om inte hittar den i någon butik. Vi kommer också vara ute bland folk på olika event där man kommer kunna få en flaska med sitt namn på, säger han.

Kampanjen kommer följas upp med reklam utomhus, på bio och digitalt. Tanken är att konsumenter ska dela med sig av sina upplevelser och minnen relaterade till Coca-cola.

Ni är inte rädda för att förlora kunder på att man i butik inte omedelbart ser att det är Coca-cola?

– Nej, jag tror inte det. Flaskorna kommer fortfarande till största delen utgöras av vårt varumärke och våra förpackningar och flaskor är så pass välkända.

Ett av Sveriges vanligaste namn i dag är Muhammed, men detta har Coca-cola ändå valt att plocka bort.

– Coca-cola är symboliskt oerhört starkt sammankopplat med USA. Vi hade interna diskussioner om detta före lanseringen av kampanjen och även med lokala kontakter i den islamiska förbundet i Sverige. Och till slut kom vi fram till att vi tror att det är mindre stötande att inte ha med namnet än att ha det med på en produkt som är så förknippad med USA.

Näringslivs mest delade på Facebook just nu:

Gulfmacken tillbaka i Sverige efter 27 år

Första macken invigd
Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven.

"Löfvens förslag kan få jobben att försvinna"

S-förslaget sågas

"Fantastiskt om folk slutade köpa Apple"

Tele2:s vd ryter till