För egen del hade Jacob Pederson spått bränslekostnader i linje med utfallet. Trots det landade förlusten på en högre nivå än väntat.

– Det är alltså inte bränslekostnaderna utan högre kostnader generellt som är problemet. Givet de starkare trafiksiffrorna saknar SAS tydligen förmåga att använda sina tillgångar för att skapa ett bättre resultat under det första kvartalet, säger Jacob Pedersen till Direkt men tillägger att första kvartalet generellt brukar vara svagt för flygkoncernen.

Han konstaterar vidare att rapporten är särskilt nedslående mot bakgrund av att SAS vid stämman informerade om att det gick bättre än väntat under första månader.

– Det kan jag verkligen inte se i dagens siffror.

Flyganalytikern anser, trots sin besvikelse över rapportutfallet, att SAS gör helt rätt när bolaget i likhet med flera högkostnadsbolag som Lufthansa och Air France arbetar med sitt kostnadsbesparingsprogram.

Vid elvatiden på förmiddagen hade aktien sjunkit med 9 procent och handlades på nivån 7:55 kronor.