Bokus, som ingår i KF Media, märker en stark trend inför svenskarnas långledighet.

– Det är framför allt pocketböckerna som säljer bra. Vi har redan nu, trots några dagar kvar på juni, sålt fler pocketböcker än motsvarande månad föregående år. Om vi tittar på försäljningen jämfört med tidigare månader i år kan vi se att årets sommarhandel startade redan i maj, säger Sofia Bertills, affärsområdeschef Bokus.

I topp bland det vi helst läser i sommar finns liksom de senaste åren flertalet svenska deckare men även romaner, historieböcker och så kallad självhjälpslitteratur. Barn och ungdom är en annan kategori som går starkt just nu.

Adlibris har sålt böcker för 30 miljoner kronor de senaste två veckorna vilket är en uppgång på 7 procent jämfört med samma period förra året.

– Det märks på topplistan att bredden är viktig för våra kunder, även på semestern. Vi vill ha både underhållning och upplysning i hängmattan. Intresset för biografier ökar stadigt. Nytt för i år är att många även kommer göra semesterläsningen från en läsplatta, säger Magnus Dimert vd på Adlibris som lanserade en läsplatta i början av juni.

– Intresset har varit stort, redan under första dagen beställde 1 000 av kunder en egen läsplatta. Vad vi hittills kan se är att de kunder som köpt en läsplatta också köper mer böcker än Adlibris kunder i snitt. De flesta har redan varit inne och köpt sin andra e-bok och det har bara gått tre veckor, säger Magnus Dimert.

Läs mer:

Semestersmällarna du vill undvika – del 1.

Öva på att stänga av på semestern.

Svensk vd stressad – trots all semester.