Arlandabanan byggdes av miljöskäl och därför tycker Per Thorstensson, vd på privatägda Arlanda Express som driver tågtrafiken tur-retur Arlanda flygplats utanför Stockholm, att det är märkligt att statliga bolaget Swedavia ”under långa perioder gett väsentligt över 50 procents rabatt” på bilparkering på flygplatsen och därmed främjar bilåkande.

– Om inte Swedavia hade tillåtits att göra på det här viset är jag helt säker på att fler människor hade åkt miljövänligt bland annat med tåg, säger han till Dagens Industri.

2012 hade Arlanda Express 3,3 miljoner resenärer, ett antal som låg still jämfört med 2011. Bolaget lyckades ändå höja omsättningen något till 642 miljoner kronor och resultatet före skatt steg med 9 procent till 142 miljoner kronor.

Swedavias Michael Persson Gripkow, kommersiellt ansvarig, menar att man inte haft större rabatter på parkering än tidigare år och att antalet parkeringar inte heller ökade under 2012. Han vänder också på miljöargumentet och menar att rabatterna erbjudits för att folk ska köra själva istället för att bli skjutsade med bil och då orsaka två bilresor istället för fyra.

En tur och retur-biljett med Arlanda Express kostar 490 kronor till normalpris för vuxna. Torsdag till söndag kan man resa tur och retur för 325 kronor, om man åker tillbaka samma helg eller två för 380 kronor en väg. Barn upp till 17 år åker gratis. Parkering på Arlanda kostar normalt drygt 2 000 kronor för en vecka, men under sportlovsveckan erbjuds 70-procentig rabatt - 625 kronor för en vecka. De billigaste taxibolagen tar strax under 400 kronor till eller från Arlanda till Stockholm.


Populära quiz på nliv.se:

Quiz: Telia och skandalerna

Vad kan du om världens valutor?

Har du koll på snabbmatskedjorna?

Har du koll på svenska finansministrar?

Kan du räkna med procent?

Känner du igen kända reklamslogans?