Åsikterna skiljer sig åt om H&M-reklam

H&M visar upp en annons med en brunbränd och vältränad kvinnokropp i bikini. En dödsfälla, varnar Cancerfonden. På bordet läggs än en gång frågan hur långt företags sociala ansvar bör sträcka sig, och en sak står klart – åsikterna skiljer sig.

En av årets bikinimodeller för klädkedjan H&M.

En av årets bikinimodeller för klädkedjan H&M.

FOTO: Scanpix

Det är ingen obetydlig budget som H&M har för att visa att det tar socialt ansvarstagande på allvar. I butiken finns t-shirts av ekologisk bomull och återvunnen polyester, vatten sparas vid jeansproduktion och kläder skänks till välgörenhet. På hemsidan går att läsa att det nya märket Conscious står för en vision att all affärsverksamhet ska drivas på ett sätt som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart.


Men när det kommer till reklamannonser får de med jämna mellanrum ta emot en hårt kastad känga.

Vid en förfrågan om en intervju på ämnet visar svaret tydligt hur H&M ser på kopplingen mellan marknadsföring och socialt ansvar, så kallad CSR.

– Det är två skilda avdelningar på H&M, säger en man på pressavdelningen.


MER LÄSNING: ANDRA GENERATIONEN H&M VÅRDAR KAPITALET.


Nyligen var det Cancerfonden som anklagade mode- och klädföretaget för att genom en baddräktskampanj med en solbränd modell befästa ett skönhetsideal som bokstavligen är livsfarligt.

”H&M kommer genom sin senaste reklamkampanj, förutom att sälja baddräkter, bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer”, skrev organisationen i ett debattinlägg i DN.

Enligt Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikations-byråer, är H&M:s baddräktsannons ett exempel på att det inte längre går att särskilja reklam från socialt ansvarstagande. Med kunder som möter företag såväl i butiken som på internet och på stan blir det tydligt att all typ av kontakt ger signaler om vad företaget står för.

– Överallt vill jag ha det bemötande som varumärket har utlovat och det genomsyrar även reklamen. Därför är det både roligare och mycket svårare att vara i den här branschen i dag, säger Jessica Bjurström.

H&M TAPPAR MOT KLÄDKONKURRENTER: LÅNGT IFRÅN BÄST I KLASSEN.

Diskussionen är långt ifrån ny. Inför varje säsong med visningar längst med catwalken blossar debatten upp om företags ansvar för de attityder och effekter som skapas genom att visa upp ohälso-samma modeller, må det vara brunbrända eller pinnsmala.

Från reklamskaparhåll hörs ibland att de inte kan skapa trender, utan följer och möjligen förstärker dem. Carin Fredlund, varumärkesskribent och konsult, är av en annan åsikt. Hon anser att en skicklig reklamskapare bör förstå sin roll som opinionsbildare och sin kraft att välja och påverka vilka trender som han eller hon förstärker.

– Alla inom industrin har makt att påverka. Inte bara om prickigt och rutigt ska vara på modet, utan även hur en människa ska se ut för att vara attraktiv i samhällets ögon, säger Carin Fredlund.


Hon är förvånad över att inte fler företag kopplar ihop sitt CSR-arbete med reklam.

–Det går inte att dela upp varumärket i olika delar. Kommunikationen måste stämma överens med resten av varumärket, säger Carin Fredlund.

Ändå är H&M långt ifrån ensamma om att skilja på socialt ansvarstagande och reklam. Även Lottie Knutsson, chef för marknadsföring och CSR på Fritidsresor, anser att det är två helt olika ämnen.

–Vi kopplar inte ihop reklam och hållbarhet, säger Lottie Knutsson.

Har reklam skapare ett ansvar för åsiktsbildning och opinion?

–Nej, med reklam ska du få kunden att tycka om och identifiera sig med varumärket, syftet är att skapa känslor och nå en indirekt eller direkt säljande effekt. Medan hållbarhetsarbete utgår mycket mer från vilket långsiktigt ansvar som du tar.

–CSR är inget kampanjverktyg.

(CSR = Corporate Social Responsability, eller företags sociala ansvar.)


FÖLJ H&M:s AKTIE HÄR.


  • Kopiera sidans adress

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,16% 447,60 SEK

1 mån:
1,70%
Årsskiftet:
5,65%
Obegränsad tillgång till SvD digital – 3 månader för bara 99 kr
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Toppnyheter Näringsliv

Gör nliv.se till din startsida
Solnedgång och regnmoln bakom vindkraftverken i Gårdstånga i Skåne. Till höger: Torbjörn Isacson. Perspektiv | Torbjörn Isacson

”Miljö och etik blir allt viktigare för investerare”

Medvetenheten ökar att klimatrisker medför finansiella risker.

”Europa kommer ha
en lång stagnation”

Blixtvisit

Rogoff spår skakig väg framåt.

Stefan Attefall hotar
att strama åt regler

Bostad

Stor skillnad på kommunernas avgifter.

Sparande

44 miljarder in på svenska bankkonton

Inlåningen ökade andra kvartalet trots rekordlåga räntor.

Diktatorns rådgivare
flydde med miljoner

Nordkorea

Försvann och dök upp i Ryssland.

Räntekartan

Boräntorna är på väg
ned under två procent

Svårt att förhandla sig under räntepanelens rekommendation.

Dollarn passerade sjukronorsgränsen

Valuta

Kronan faller mot dollar och euro.

”Underskatta inte
detaljers betydelse”

Tips

Analytikerna ger ut bok om obligationer.

Sparare missgynnas
i handel med råvaror

Investera

”Skattesystemet är väldigt orättvist.”

”Samsung i behov
av krishantering”

Hamnat i kläm mellan Iphone och lågprislurar.

”Gripen kan stå pall
för USA:s superplan”

krönika

Men andra europeiska plan spås falla.

Sargat Finnair flyttar
ut servicen ombord

Berör flygningar till Hongkong och Singapore.

Datorspelare blir bättre i engelska

Ny teknik

10–11-åringar i ny undersökning.

Webb-tv

Ny bok avslöjar fifflet i byggbranschen

TV

Nya skatteregler ska stoppa svartarbete.

Kommande vinstlyft lockar i gruvföretag

Aktiespararen

Storförvärv kan ändra bilden.

Susanna Campbell, VD på Ratos i solsken. Börsintroduktion

Ratos redo notera fönster- och dörrjätte

Bolaget som är störst i Europa kan växa mer, enligt Ratos-vd.

Nya Iphone uppges
ha mobil plånbok

mobil

Skall kunna tjäna pengar på reklam.

Regeringen planerar budgetförstärkningar

valet

Alliansen presenterade sitt valmanifest.

Ambassadör gör sig redo att åka hem

Porträtt

Jean-Pierre Lacroix lämnar Sverige.

Kina och Ryssland bygger gasledning

Skall leverera 38 miljarder kubikmeter om året.

SEB-kunder uppger att de har lägst ränta

Så låg ränta fick de bästa förhandlarna.

Har du rätt ränta på ditt bolån?

RÄNTEKARTAN

Jämför din ränta med tusentals andra.

EU: Nu har Putin
en vecka på sig

RYSSLAND

Annars väntar skärpa sanktioner.

Fortsatt bra fart
på bilförsäljningen

Motor

Rejäl ökning mot förra året.

Inwido på väg till Stockholmsbörsen

Noteringen väntas ske innan årsskiftet.

Så mycket tjänade Jackson – år för år

Karriären kartlagd • Så fördelades miljonerna.

Exklusivt bokutdrag

”Veterinärerna har
gett bort sin bransch”

Riskkapitalet har hittat nya jaktmarker inom djursjukvården.

SvD Näringslivs räntepanel: Annika Creutzer, Tomas Pousette och Elisabeth Österman. Webb-tv

Så pressar du din boränta hos banken

räntepanelen

”1,9 i rörlig ränta inte omöjligt”.

”Utsidan anonym
– insidan full av flärd”

volvo xc90

Jonas Fröberg vänder ut och in på Volvos frälsare.

Detta händer 1 september

SCB presenterar sparbarometern för det andra kvartalet.

Nya Seat är snyggast
och roligast i familjen

Biltest

För den som vill märkas i mängden.

”Män får mer hjälp än kvinnor att hitta jobb”

valsnack

SvD Näringslivs Negra Efendic om Arbetsförmedlingen.

”Det vi ser är en riktig skattepolitisk cirkus”

bankmoms

Ändrade momsregler kan slå hårt mot Länsförsäkringar.

bostad

Stora prisskillnader för tillstånd till Attefallshus

Inget bygglov krävs, men däremot måste man göra en anmälan.

Hur rik är egentligen Warren Buffett?

Nya uträkningar visar häpnadsväckande fakta.

Ikeas nya satsning
– energisnåla lysark

Här satsar möbeljättens riskkapitalbolag.

Lyxvolvo med känslig och ömhudad motor

arkivbild

Nu köper direktörerna suvar i stället.

Nevs: ”Nu har vi fått den tid vi behöver”

saab

Får ja till företagsrekonstruktion.

valsnack
Patricia Hedelius och Katarina Hugo i SvD Näringslivs webb-tv-program Valnack.

”Alla affärsmässiga avtal sätts ur spel”

Patricia Hedelius om politiska hetsen mot vårdvinsterna.

FOTO: Joakim Ståhl/SvD.

VALSNACK

Här kan du se alla avsnitt av webb-tv-programmet Valsnack inför höstens riksdagsval.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %447,60
Nasdaq, 23.40+0,5 %4 580,27
DAX, 17.35+0,1 %9 479,03
FTSE, 17.35+0,1 %6 825,31
Nikkei, 08.21+0,3 %15 476,60
Visa fler index

Valutor

Euro, 01.34+0,1 %9,19 SEK
USD, 01.34+0,1 %7,00 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 19.29-0,4 %102,59
Guld, 01.34-0,0 %1 286,55
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 08.49+0,0 %0,14 %
5 år, 16.01+0,0 %0,57 %
Visa fler räntor
STHLM DIGITAL

Premiär för SvD:s nya startup-satsning.

Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook