Åsikterna skiljer sig åt om H&M-reklam

H&M visar upp en annons med en brunbränd och vältränad kvinnokropp i bikini. En dödsfälla, varnar Cancerfonden. På bordet läggs än en gång frågan hur långt företags sociala ansvar bör sträcka sig, och en sak står klart – åsikterna skiljer sig.

En av årets bikinimodeller för klädkedjan H&M.

En av årets bikinimodeller för klädkedjan H&M.

FOTO: Scanpix

Det är ingen obetydlig budget som H&M har för att visa att det tar socialt ansvarstagande på allvar. I butiken finns t-shirts av ekologisk bomull och återvunnen polyester, vatten sparas vid jeansproduktion och kläder skänks till välgörenhet. På hemsidan går att läsa att det nya märket Conscious står för en vision att all affärsverksamhet ska drivas på ett sätt som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart.


Men när det kommer till reklamannonser får de med jämna mellanrum ta emot en hårt kastad känga.

Vid en förfrågan om en intervju på ämnet visar svaret tydligt hur H&M ser på kopplingen mellan marknadsföring och socialt ansvar, så kallad CSR.

– Det är två skilda avdelningar på H&M, säger en man på pressavdelningen.


MER LÄSNING: ANDRA GENERATIONEN H&M VÅRDAR KAPITALET.


Nyligen var det Cancerfonden som anklagade mode- och klädföretaget för att genom en baddräktskampanj med en solbränd modell befästa ett skönhetsideal som bokstavligen är livsfarligt.

”H&M kommer genom sin senaste reklamkampanj, förutom att sälja baddräkter, bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer”, skrev organisationen i ett debattinlägg i DN.

Enligt Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikations-byråer, är H&M:s baddräktsannons ett exempel på att det inte längre går att särskilja reklam från socialt ansvarstagande. Med kunder som möter företag såväl i butiken som på internet och på stan blir det tydligt att all typ av kontakt ger signaler om vad företaget står för.

– Överallt vill jag ha det bemötande som varumärket har utlovat och det genomsyrar även reklamen. Därför är det både roligare och mycket svårare att vara i den här branschen i dag, säger Jessica Bjurström.

H&M TAPPAR MOT KLÄDKONKURRENTER: LÅNGT IFRÅN BÄST I KLASSEN.

Diskussionen är långt ifrån ny. Inför varje säsong med visningar längst med catwalken blossar debatten upp om företags ansvar för de attityder och effekter som skapas genom att visa upp ohälso-samma modeller, må det vara brunbrända eller pinnsmala.

Från reklamskaparhåll hörs ibland att de inte kan skapa trender, utan följer och möjligen förstärker dem. Carin Fredlund, varumärkesskribent och konsult, är av en annan åsikt. Hon anser att en skicklig reklamskapare bör förstå sin roll som opinionsbildare och sin kraft att välja och påverka vilka trender som han eller hon förstärker.

– Alla inom industrin har makt att påverka. Inte bara om prickigt och rutigt ska vara på modet, utan även hur en människa ska se ut för att vara attraktiv i samhällets ögon, säger Carin Fredlund.


Hon är förvånad över att inte fler företag kopplar ihop sitt CSR-arbete med reklam.

–Det går inte att dela upp varumärket i olika delar. Kommunikationen måste stämma överens med resten av varumärket, säger Carin Fredlund.

Ändå är H&M långt ifrån ensamma om att skilja på socialt ansvarstagande och reklam. Även Lottie Knutsson, chef för marknadsföring och CSR på Fritidsresor, anser att det är två helt olika ämnen.

–Vi kopplar inte ihop reklam och hållbarhet, säger Lottie Knutsson.

Har reklam skapare ett ansvar för åsiktsbildning och opinion?

–Nej, med reklam ska du få kunden att tycka om och identifiera sig med varumärket, syftet är att skapa känslor och nå en indirekt eller direkt säljande effekt. Medan hållbarhetsarbete utgår mycket mer från vilket långsiktigt ansvar som du tar.

–CSR är inget kampanjverktyg.

(CSR = Corporate Social Responsability, eller företags sociala ansvar.)


FÖLJ H&M:s AKTIE HÄR.


  • Kopiera sidans adress

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Toppnyheter Näringsliv

Gör nliv.se till din startsida
Perspektiv | Tomas Lundin

Hårt stresstest av EU:s 130 största banker

”När bankerna stresstestades 2011 var det ett skämt.”

De sparar el med hjälp av datorspel

Minskade elförbrukning och sparade pengar.

Bostadsköparna:
Vi har ingen koll

Undersökning

Sätter sin tillit till banken.

PTS mörkade PM
om datalagring

Digitalt

Ville inte att det skulle bli offentligt.

Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

Lyxig direktörsvagn som fått rätt motor

biltest

Men är Bentleyn tillräckligt diskret?

Lars-Åke Liljeqvist, direktionschaufför på SAF och Svenskt Näringsliv i 38 år, uppskattar kvalitetskänslan i materialvalen. Webb-tv

Proffset: ”Det är en fantastisk bil”

tv

Näringslivsveteran hjälper SvD att provköra Bentleyn.

Actionbilarna från
80-talet prisrusar

"De som hade planscherna har nu pengarna."

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 18.05+0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook