”Våra årssiffror är glamourösa.” Det är budskapet från Pierre Pringuet, vd på Pernod Ricard, efter presskonferensen i Paris på torsdagen.

Visst visar siffrorna att koncernen växer. Under 2011/2012 var den organiska tillväxten 8 procent. Absolut Vodka ökade med 3 procent, trots lågkonjunktur i flera länder.

– Främst är det tillväxtmarknader som Indien, Sydkorea och Kina, samt Brasilien och Argentina som ökar för vodkans del, säger han.

Detta är företagets största tillväxt sedan den ekonomiska krisen startade häromåret. Dessutom har man lyckats minska koncernens skulder, efter 55-miljardersköpet av Absolut Vodka år 2008, som tills då ingick i svenska statens Vin & Sprit.

– Absolut är inte bara ett starkt varumärke, utan det är även flera sekler av lång historia, understryker Pringuet och pratar om hur Pernod Ricard lyckats förstärka sin plats som spritjätte i USA.

Just de amerikanska framgångarna beror mycket på den svenska vodkan, som är världens fjärde största spritvarumärke.

Målet framåt är att ta sig förbi världsettan i spritbranschen Diageo.

– Nu när vårt företag är framme vid att ta ännu ett jättekliv, känns historia viktigt, säger han och försäkrar betydelsen av att behålla tillverkningen av Absolut Vodka i skånska Åhus.

– Vi har en tradition att vårda rötterna och använda lokal råvara. Då är det viktigt att säden till vodkan kommer från just Skåne, säger Pringuet, som byter från franskan till svenskan för ett kort ögonblick. Som nyutbildad började han en gång i tiden att arbeta i Sverige på Norrbottens järnverk och sedan på Aga. Han läser regelbundet svenska tidningar.

– Det är den skånska säden som ger den så speciella smaken, säger han och upplyser om att inga utlokaliseringar är på gång.

Tvärtom kan detta leda till nyanställningar i Sverige. Redan under sommaren har man ökat bemanningen.

– Ja, för annars kommer vi inte att klara av ökad produktion av Absolut, säger han men vill inte avslöja om hur stora nyanställningar det kan handla om. Bolaget har idag 300 anställda i Åhus samt 160 i Stockholm.

Absolut Vodka ingår i The Absolut Company som får en ny vd i september. Då ersätts Philippe Guettat av irländaren Paul Duffy. Sedan ett par år ansvarar även The Absolute Company för märken som Malibu och Kahlua, Luksusowa, Wyborowa och Fris.

– Samtidigt märker vi att Ricard håller på att utvecklas till en trend på många inneställen i Skandinavien och det är vi givetvis stolta för, säger Pringuet som såklart värnar särskilt om den anissmakande pastisen som en gång var grunden till spritbolaget.

På Pernod Ricard sticker man inte under stol med att det finns orosmoln på marknaden. Främst ligger de över Europas sydligare länder som Grekland och Spanien, där krisen slagit som hårdast.

Men samtidigt har man olika strategier på att erövra ny mark. Främst ska man satsa på Afrika, samt att med olika produkter öka i USA. Vd:n avslöjar dock inte något om bolagets planer på uppköp av andra alkoholmärken runt om i världen.

Som SvD Näringsliv rapporterat avled företagets starke man, ordföranden Patrick Ricard, hastigt i en hjärtattack i augusti. Det var just han som 2008 såg till att köpa in bland annat Absolut Vodka i sitt stall.

Patrick Ricard kommer nu att ersättas av systern Danièle Ricard. Fram till 2015 sitter Pierre Pringuet kvar som vd. När han då går i pension ska han ersättas av Alexandre Ricard, idag chef för distributionen.

– Familjen är med andra ord lika enad som förr, försäkrar Pierre Pringuet.

Få kvinnor sitter dock med i toppen i koncernen. En av dem är svenska Anna Malmhake som är vd för Irish Distillers.

– Hon har nått sin post, inte för att hon är kvinna, utan för att hon är vansinnigt duktig, säger Pierre Pringuet.