Greenpeace kapade
Shells varumärke

Fejkade onlinekampanjer har den senaste tiden blivit ett populärt verktyg för aktivister. Det senaste exemplet är sajten arcticready.com, som utger sig för att vara en kampanj från oljebolaget Shell för deras planer att borra efter olja i norra Alaska. Bakom sajten står i själva verket Greenpeace och "culture jamming"-nätverket Yes Men.

En bidrag till den fejkade reklamkampanjen.

En bidrag till den fejkade reklamkampanjen.

FOTO: ARCTICREADY.COM

Vid en första anblick är det lätt att tro att det handlar om en reklamkampanj som har gått väldigt snett. Arcticready.com ser mycket professionell ut och har Shells välkända logga i ena hörnet. ”Shell är engagerat i att inte bara inse de utmaningar som klimatförändringarna medför, utan att också dra nytta av dess enorma möjligheter. Och vilken är den största möjligheten vi har idag? Issmältningen på Arktis”, står det under fliken ”The Arctic”.

Genom kampanjen ”Let's go! Arctic” uppmanas besökare använda de bilder som finns på sajten och skapa sin egen annons för oljejättens planer på att borra efter olja i norra Alaska. De bästa annonserna kommer att tryckas och synas på strategiska platser världen över, heter det på hemsidan. Över 7 000 annonser har skapats av besökarna på sidan - men de är allt annat än positiva till Shells planer. Bland de slogans som skapats finns till exempel ”Some say catastrophe, we say opportunity. Let's go” och ”Birds are like sponges... For oil! Lets go”.

Men det hela är alltså en bluff, i en ovanligt ambitiös form. I kampanjen ingår också ett särskilt konto på twitter, @arcticready, och ett youtube-klipp som påstås komma från en misslyckad privat fest för att fira Shells borrning i Arktis, där en äldre dam blir nedsprutad av svart olja från en oljerigg i miniatyr. Inom bara några timmar efter att filmen publicerades förnekade Shell att de hade något med filmen att göra.

Snart efter lanseringen av sajten fick journalister också ett pressmeddelande där Shell uppgavs vara beredda att vidta rättsliga åtgärder mot kampanjen på arcticready.com. Att pressmeddelandet skickades från alerts@shell.com och att det innehöll fabricerade citat från oljebolagets vd bidrog säkerligen till att många journalister lurades - och artiklar i ämnet resulterade i en mängd besök på arcticready.com.

Greenpeace tog snart på sig ansvaret för kampanjen. I arbetet fick de hjälp av aktivistnätverket Yes Lab som specialiserat sig på just ”culture jamming” - att manipulera företags varumärken med ideologiska syften.

Det är långt ifrån första gången den här typen av kampanjer dyker upp. Greenpeace har tidigare lanserat en fejkad sajt för det finska oljebolaget Neste. På Twitter finns bland annat ett konto som utger sig för att drivas av BP:s PR-avdelning. I samband med Liborskandalen har flera olika fejkade bilder dykt upp, bland annat en reklamskylt för Barclays med budskapet ”For the best fixed rates. Barclays.” I Sverige fick vi se en motsvarighet i samband med valet 2010, då en dekal från Moderaterna dök upp med texten ”Arbete ger frihet”.

Konceptet med culture jamming är visserligen inte nytt, men med ny teknik har det blivit enklare. Och enligt James Turner på Greenpeace i USA kommer vi att få vänja oss vid den här typen av varumärkeskapningar framöver.

– Vi bara börjar förstå hur mycket sociala medier kan förändra vårt samhälle. Att ta reklam ur företagens händer och sätta den i vanliga människors händer har förändrat hur människor ser varumärken för evigt, säger han till Financial Times.

Även oljebolagen själva kanske börjar acceptera att den här typen av kampanjer uppstår. Enligt Financial Times kommer Shell inte att vidta några rättsliga åtgärder mot dem som skapat arcticready.com. Shell menar också att kampanjen inte stör deras planer att “på ett säkert och ansvarsfullt sätt utforska våra arrenden i Alaska under de månader som följer”.

  • Kopiera sidans adress

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Toppnyheter Näringsliv

Gör nliv.se till din startsida
Perspektiv | Tomas Lundin

Hårt stresstest av EU:s 130 största banker

”När bankerna stresstestades 2011 var det ett skämt.”

De sparar el med hjälp av datorspel

Minskade elförbrukning och sparade pengar.

Bostadsköparna:
Vi har ingen koll

Undersökning

Sätter sin tillit till banken.

PTS mörkade PM
om datalagring

Digitalt

Ville inte att det skulle bli offentligt.

Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

Lyxig direktörsvagn som fått rätt motor

biltest

Men är Bentleyn tillräckligt diskret?

Lars-Åke Liljeqvist, direktionschaufför på SAF och Svenskt Näringsliv i 38 år, uppskattar kvalitetskänslan i materialvalen. Webb-tv

Proffset: ”Det är en fantastisk bil”

tv

Näringslivsveteran hjälper SvD att provköra Bentleyn.

Actionbilarna från
80-talet prisrusar

"De som hade planscherna har nu pengarna."

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 18.05+0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook