Konkursdrabbade banker, Liborskandal och finansiell härdsmälta. Delar av Europas banksystem är i kris. Ändå är kunderna i 14 europeiska länder över lag bara något mindre nöjda i år än i fjol. I Storbritannien ökar till och med bankernas samlade kundnöjdhet trots att den så kallade Liborskandalen skakat om sektorn hårt.

Det visar en ny undersökning från EPSI research, samma nätverk som Svenskt Kvalitetsindex ingår i. SvD Näringsliv skrev på måndagen om hur Svenskt Kvalitetsindex senaste mätning visar att svenska banker tappar stort i kundnöjdhet. EPSI research har sammanställt liknande studier från 14 olika europeiska länder, sammanlagt baseras resultatet på 83 000 telefonintervjuer under augusti till september i år med aktuella bankkunder.

Medan banksektorn som helhet tappar något, faller enskilda länder hårt. Sverige uppvisar det tredje lägsta betyget vad gäller kundnöjdhet och tappet är det tredje största jämfört med övriga länder i mätningen.

För första gången på flera år har Norge gått om Sverige vad gäller kundnöjdhet. Det beror på att Norge inte har haft samma diskussion om bolånemarginaler som Sverige, enligt Jan Eklöf, professor vid Handelshögskolan i Stockholm och en av grundarna till Svenskt Kvalitetsindex och EPSI research.

– Det är den diskussionen, med bland annat SvD:s räntekarta, som har fått svenskar att bli mer uppmärksamma på vad de betalar för. Banktjänster har blivit mer priskänsliga i Sverige, säger Jan Eklöf.

Länsförsäkringar bank är den bank som klarade sig bäst i den svenska mätningen men bankens vd, Rikard Josefson, beklagar att branschen som helhet tappar. Han anser att bankbranschen måste bli bättre på att förklara och lyfta fram vad bankerna betyder för samhället.

– Bonusdebatten har skadat förtroendet för de banker som har haft den typen av mediala problem. Krisen fördjupas av att vi har en finansminister som uppmanar alla att ringa och skälla på sin bank. När branschen inte bemöter det här på ett konstruktivt sätt står kritiken oemotsagd, säger han.

I den europeiska mätningen av kundnöjdhet har banksektorn i två av 14 länder ett lägre index, och ett större tapp, än i Sverige.

– Luften har fullkomligt gått ur Spanien och Danmark, säger Jan Eklöf.

Bolånebubblan som sprack i Spanien har lämnat stora hål i de spanska bankerna. Situationen har lett till en kapitalflykt av stora mått från Spanien. Enligt en rapport från kreditvärderingsinstitutet Moody's som presenterades under måndagen kan de spanska bankerna ha ett kapitalbehov på mellan 70 och 105 miljarder euro, vilket är mer än tidigare stresstest visat.

Även Danmark tampas med att nå upp till kapitalkraven, men enligt Jan Eklöf är det framför allt nedskärningar av kundservice som påverkar utfallet där.

Gemensamt för länderna som deltagit i mätningen är att spridningen av kundnöjdhet har ökat både mellan länder och banker.

– Det har skett enormt stora omvälvningar som kommer att påverka lönsamheten för bankerna framöver. De bankerna som inte kan bryta det här kommer få väldigt svårt att komma tillbaka på banan igen, säger Jan Eklöf.

I mätningen listas vitt skilda länder, från Azerbajdzjan till Storbritannien, går det att jämföra så olika länder?

– Det går att jämföra länderna om man tar hänsyn till att de ligger på olika nivåer och att förväntningarna varierar, i Baltikum har kunderna till exempel av historiska skäl inte så höga förväntningar som i Storbritannien och Norge. Därför är det förändringen från år till år som är det intressanta.

• QUIZ: Vad du vet om de fyra storbankerna?