När 33-åriga Greg Smith, säljare på investmentbanken Goldman Sachs, i januari förra året bytte kontor från New York till London blev han förvånad.

– Jag borde haft slitna cowboystövlar på mig. Londonkontoret var verkligen rena vilda västern, skriver han i en ny bok där han beskriver sina tolv år på banken.

Anklagelserna haglar från den före detta säljaren som bland annat menar att den amerikanska investmentbanken är besatt av att göra affärer i mångmiljonklassen,helt oavsett vad kunderna har för behov. Smith beskriver till exempel att han strax efter starten i London bad en kollega om hjälp att förbereda underlag för att sälja enklare aktiederivat till kunderna, men att kollegan vägrade hjälpa till.

– Min kollega upplyste mig om att ledningen kommunicerat att vi endast skulle fokusera på affärer som kunde generera miljondollarvinster för företaget, säger Smith till New York Times.

• LÄS OCKSÅ: Goldman Sachs mupphärva avslutad

Smith anklagar även Londonkontoret för att inte ta amerikanska tillsynsmyndighetens krav på skärpta affärsprinciper på allvar. Bland annat ska banken ha fått kritik mot vilseledande försäljningsmetoder, till exempel ska säljarna mitt under brinnande eurokris förra sommaren ha givit kunderna köp-och säljrekommendationer av europeiska bankaktier som snarare gynnat Goldman Sachs och inte kunden.

Goldman Sachs har kort kommenterat publiceringen av boken ”Därför lämnade jag Goldman Sachs” och säger att boken bygger på den före detta säljarens frustration över att inte ha avancerat snabbare i organisationen. Smith ska enligt banken ha nekats en befordran månaderna innan han lämnade sitt jobb och storleken på kompensationen ska inte ha matchat den en miljon dollar som han hade hoppats på, skriver New York Times.