Såväl Nordea, SEB som Swedbank är på väg att stänga hundratals bankkontor som hittills haft manuell kontanthantering. Det ställer till stora problem för alla de kunder som vill sätta in eller ta ut kontanter. Många äldre personer som länge haft en personlig kontakt på banken är långt ifrån bekväma med bankomater eller insättningsautomater. Kanske än mindre bekväm är just den här kundgruppen med att sköta sina ärenden via internet.

Situationen har givit uppstickaren Forex Bank ett guldläge och banken ser nu möjligheter att växla upp sin etaberlingstakt.

– Intresset är enormt just nu. Vi är nerringda av kommuner runt om i landet, både stora som små, som vill att vi öppnar nya bankkontor där. Vi tror starkt på att kunderna vill ha möjlighet att välja personlig service även för enklare bankärenden, säger Agneta Rudin, chef för kontorsrörelsen på Forex Bank.

Växla till semestern? Kolla SvD Näringslivs valutatjänst här!

Det kommunerna framför allt efterfrågar är en lösning för alla de mindre och medelstora företag som inte längre vet hur man ska hantera det kontantflöde som fortfarande finns, hantering av dagskassor och liknande. Idag har Forex Bank 72 butiker och innan året är slut räknar banken med att öppna ytterligare 5 – 10 nya butiker.

– Det finns inga tecken på att vi kommer att minska på expansionstakten. Allt hänger på hur snabbt vi kan hitta bra lägen för våra butiker, säger Agneta Rudin som samtidigt berättar om ett ökat intresse från storbankerna om utökat samarbete.

– Vi jobbar redan med Nordea, Danske Bank och Länsförsäkringar som kontaktat oss för att vi på ett mer strukturerat sätt ska hjälpa deras kunder med tjänster som de själva inte längre vill hålla på med. Via oss kan alltså deras kunder fortsättningsvis göra kontana in- och uttag från sina bankkonton, säger hon.

Forex Bank har idag en tillströmning av runt 4 000 nya kunder varje månad.