Biomassa förvandlas till grönt drivmedel

Våra bilar skulle inte gå så långt idag om leveranserna av olja stängdes av. Men målet är ändå att alla bilar i Sverige om 20 år ska kunna gå på annat än oljebaserade bränslen. Ett nybildat nationellt forskningscentrum får mer än en halv miljard kronor för att på tio år utveckla den teknik som behövs för att nå målet.

540 miljoner kronor är en väldig massa pengar, även om de fördelas över tio år. Men det är i vilket fall vad stat och privata företag nu skjuter till för att få igång ett nytt forskningscentrum.

Svenskt förgasningscentrum som det heter utnyttjar egentligen forskarna vid en rad svenska universitet och målet är att få fram teknik som gör att man på ett lönsamt sätt kan producera drivmedel till våra bilar och lastbilar från skogsavfall och annan biomassa. Det ska helt enkelt bli gröna drivmedel som skapas av biomassa, det vill säga av kvistar, rötter, bark och andra restprodukter från skogen som kan få bättre användning framöver än att bara lämnas kvar eller eldas upp.

–Det är så mycket pengar att man nästan baxnar. Men både politiker och myndigheter har insett att förgasning blir väldigt viktigt de kommande decennierna om man ska kunna producera drivmedel från biomassa i stor skala, säger Rikard Gebart, adjungerad professor vid Luleå tekniska universitet och ledare för det nya nationella forskningscentrumet för förgasning av biomassa till gröna bränslen.

Målet är att de nya gröna drivmedlen till 2030 helt ska kunna ersätta den råoljebaserade bensin och diesel som vi idag använder i de flesta bilar och lastbilar. Vi ska, som det lite högtidligt heter, ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. Även om man på Energimyndigheten betonar att det inte är ett tydligt definierat officiellt mål för Sveriges del.

Det är i vilket fall en omställning som heter duga. Idag står bensin och diesel från råolja för 94 procent av de drivmedel som används i Sverige.

Omställningen är också en del i EU:s och Sveriges mål att de förnyelsebara energikällorna 2020 ska stå för hälften av vår energianvändning. Där spelar omställningen av transportsektorn en viktig roll.

Den halva miljarden som nu satts av till det nya centrumet ska gå till ren forskning som sedan kopplas ihop med olika demonstrationsanläggningar där man visar hur produktionen kan gå till i större skala. De är ett viktigt mellansteg innan man kan gå över till storskalig kommersiell produktion.

–Om tre–fyra år när de planerade demonstrationsanläggningarna i Domsjö och i Göteborg har kommit igång ska vi utveckla vårt samarbete med dem. Det är mycket pengar som måste in där också, säger Rikard Gebart.

De 540 miljoner kronor som går till centrumet kommer från Energimyndigheten, från universiteten och till en tredjedel från de 23 företag som är med. På företagslistan finns bland annat namn som Eon, Fortum, Vattenfall, Göteborg energi, SCA, Sveaskog och Luleå energi.

–Det är många som ser att det är strategiskt viktigt för deras industri att de är med i projektet. Skogsägarna hoppas till exempel på att de på det här viset ska få bättre betalt för den skogsråvara som är av sämre kvalitet, säger Rikard Gebart.

Framför allt är det just restprodukter från skogen man siktar in sig på. Ett rätt naturligt fokus för ett glesbefolkat land med mycket skog.

–Vår skogsindustri är väldigt viktig och vi vill hitta lösningar som fungerar ihop med den industrin. Därför ska vi försöka använda det som är andrasortering, som hyggesavfall, bark, grenar, toppar och stubbar.

–Som ett komplement kan det bli aktuellt att använda även energigräs och halm. Vi har ju en del jordbruksmark som ligger i träda där man kan odla energigräs. Dessutom kan man använda halm från spannmålsodling eller annat jordbruksavfall för det här syftet, säger Rikard Gebart.

I praktiken är det tre olika förgasningstekniker som forskarna nu ska arbeta med och de har sin bas vid KTH, Chalmers samt vid Luleå tekniska universitet och Energitekniskt centrum i Piteå. Alla tre gör att man kan få energi och drivmedel från biomassa vid särskilda anläggningar.

Men förgasningstekniken kan också byggas ihop med andra industrier som till exempel pappers- och massabruk eller kraftvärmeanläggningar. Då kan man få fram gröna drivmedel som en biprodukt till den vanliga produktionen.


  • Kopiera sidans adress

I Sverige finns ett antal demonstrationsanläggningar för biobränsle som kommit olika långt. Så här ser det ut i dag, enligt Energimyndigheten:
Chemrec i Piteå är på god väg. Här arbetar man med en trycksatt syrgasblåst förgasningsteknik för svartlut. Den ska producera drivmedel som sedan används i Volvos modifierade lastbilar.
Chemrec i Domsjö/Örnsköldsvik utvecklar en teknik för att omvandla massaindustrins svartlut till syntesgas som sedan används för att producera biodrivmedel eller el. Här har man nyligen börjat en förstudie som ska leda fram till ett eventuellt investeringsbeslut. Anläggningen har alltså inte börjat byggas och produktionen ligger några år fram i tiden.
Gobigas Göteborg (Göteborg Energi) har en stor satsning på att producera förnybar metan genom termisk förgasning av biobränsle och spill från skogsbruket. Projektet fick nyligen godkänt av EU-kommissionen i den så kallade statsstödsprövningen. Bygget av anläggningen har precis börjat.
EPAB – Etanolpiloten i Örnsköldsvik (ägs av staten via högskolor och universitet). Här forskar man om teknik för att producera inhemsk etanol. Etanolen ska ihop med andra förnybara drivmedel delvis kunna ersätta fossila bränslen för transporter.
Etanolpiloten är en fungerande anläggning som mellan 2007 och 2011 visat att man har så bra prestanda att tekniken fungerar även i stor skala.

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Toppnyheter Näringsliv

Gör nliv.se till din startsida
Perspektiv | Tomas Lundin

Hårt stresstest av EU:s 130 största banker

”När bankerna stresstestades 2011 var det ett skämt.”

De sparar el med hjälp av datorspel

Minskade elförbrukning och sparade pengar.

Bostadsköparna:
Vi har ingen koll

Undersökning

Sätter sin tillit till banken.

PTS mörkade PM
om datalagring

Digitalt

Ville inte att det skulle bli offentligt.

Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

Lyxig direktörsvagn som fått rätt motor

biltest

Men är Bentleyn tillräckligt diskret?

Lars-Åke Liljeqvist, direktionschaufför på SAF och Svenskt Näringsliv i 38 år, uppskattar kvalitetskänslan i materialvalen. Webb-tv

Proffset: ”Det är en fantastisk bil”

tv

Näringslivsveteran hjälper SvD att provköra Bentleyn.

Actionbilarna från
80-talet prisrusar

"De som hade planscherna har nu pengarna."

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 18.05+0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook