Flygmarknaden har förändrats rejält de senaste två decennierna. Lågprisbolag som Ryanair har bidragit till att biljettpriserna gått ned och att många fler kunnat flyga iväg på semestern.

I Skandinavien är norska Norwegian ett av de bolag som haft störst inverkan. Nu tänker koncernchefen Björn Kjos ta nästa stora steg.

För om striden hittills mest handlat om flyg mellan olika ställen i Europa så är det långdistansflygningarna som står i centrum framöver. Framför allt räknar Björn Kjos med att det blir ett intensivt flygande mellan Asien och Europa.


Till viss del drivs det av att nordbor och andra européer vill ta sig till Asien på semester. Men framför allt handlar det om att många människor i länder som Indien, Kina och Vietnam får det bättre ställt och då kommer utlandsresorna högt upp på önskelistan.

– Det skapar helt nya resemönster. Framför allt räknar vi med att det kommer att bli en mängd nya resenärer från Asien till Skandinavien, som sedan i många fall ska vidare i Europa, säger Björn Kjos när vi träffas på Norwegians kontor på Arlanda.

Här brukar den tidigare stridsflygaren Björn Kjos vara rätt ofta. Sverige står ju ändå för drygt 20 procent av verksamheten och dessutom vill han göra just Stockholm till porten mot Asien.


Precis som Finnair tagit hand om en stor del av de affärsresenärer som vill åka kortaste vägen till Asien från Europa hoppas Björn Kjos att hans Norwegian ska kunna ta hand om en stor del av den kommande turisttrafiken mellan Asien och Europa. Och allt ska hanteras med Arlanda som nav.

– Trafiken mellan Asien och Europa kommer att bli mycket större än flygtrafiken inom Europa. Här finns en enorm potential för turistnäringen, säger Björn Kjos.

För Norwegians del innebär Asientrafiken också att bolaget måste bygga ut sitt europeiska flygnät än mer. Många asiater vill trots allt inte stanna i Stockholm utan vill komma vidare direkt i Europa.

Att Norwegian snart börjar med långdistansflygningar är det i särklass största steget för bolaget de kommande åren. Men det är inte bara Norwegian som har något nytt framför sig. Hela flygindustrin står inför ett skifte när de två stora flygtillverkarna, europeiska Airbus och amerikanska Boeing, trycker ut sina nya plan till stor del byggda i kolfiberkomposit.


Materialet gör att planen blir lättare än dagens modeller, som till stor del byggs i aluminium och andra metaller, och därmed drar de mindre bränsle. Kolfiberkompositen kräver också betydligt mindre underhåll och kontroller och även det bidrar till lägre kostnader för flygbolagen.

– Det fantastiska med Dreamlinern är att den har så låga driftskostnader. Jämfört med dagens plan ligger de 30–40 procent lägre, säger Björn Kjos och ser väldigt nöjd ut.

Björn Kjos, koncernchef på Norwegian.
Boeing 787 Dreamliner är ett av de två nya kolfiberkompositplanen, det andra är Airbus A350. Hittills har Norwegian beställt sex Dreamliner och den första kommer om ungefär ett år och ska sedan tas i bruk under första kvartalet 2013. Det innebär att Norwegian blir ett av de första bolagen i världen med det nya planet.

– Vi har behov av många fler Dreamliner. Vi kanske behöver 3–4 gånger så många för att få ned driftkostnaden tillräckligt mycket, säger Björn Kjos.

De låga kostnaderna återkommer gång på gång när man pratar med Björn Kjos. I den statistik som bolaget visar upp ligger man klart under konkurrenter som SAS men inte lika lågt som Ryanair.


Björn Kjos förklarar det med att Ryanair flyger till mindre flygplatser med lägre avgifter och med att de har personal stationerad i länder med lägre löner. Det är en taktik som nu också Norwegian börjar använda sig av.

För i mars öppnar bolaget en bas i spanska Malaga så att man kan dra nytta av det lägre löneläget. Björn Kjos räknar också med att Norwegian kommer att ha fler flygplan stationerade i södra Europa framöver.

Av samma skäl kommer en stor del av de nya långdistansplanen att ha sin bas i Asien, troligen i Bangkok. Med fler asiatiskt anställda blir det lättare att konkurrera med de asiatiska flygbolagen. Och det är dessa, och inte de stora europeiska bolagen, Björn Kjos ser som sina främsta konkurrenter i den nya Asientrafiken.

– Gör vi det här riktigt kommer vi att flyga till hälften av den kostnad konkurrenterna har i dag. Dreamlinern kommer att leda till samma revolution för långdistansflyget som vi tidigare sett för kortdistansflyget i Europa. Det kommer att bli mycket billigare att flyga långt och jag räknar med att priserna halveras även för konsumenterna, säger Björn Kjos.