För exakt tio år sen kom euromynten- och sedlarna ut marknaderna. Det ska firas, tänkte någon hög tjänsteman i Bryssel, och beställde en jubileumsvideo om euron, Europa, gemenskap och allt det där som i EU-sammanhang alltid tonsätts med Beethovens nionde symfoni: När du hör den vet du att det är dags för ett budskap om gemenskap och fred.

Nåväl. Födelsedagsvideon släpptes idag. Noggranna läsare minns kanske att det på ett toppmöte mellan EU:s finansministrar så sent som igår sades att euron kan ha tio dagar kvar att leva. Ajdå.

Okej, det är nog inte lätt att hålla reda på precis vad varje direktorat, departement, utskott, arbetsgrupp, korridor, skrymsle och vrå i EU:s jättemaskin håller på med samtidigt.


Tjänstemännen och politikerna bollar lagar om allt ifrån klimatmål, internationella frihandelsavtal och militära insatser, till exakt hur stora ansjovisar måste vara för att få kallas för ansjovisar.

Men även den mest nördige och kreativt inåtvände videovisionär i EU-kommissionens kommunikationsavdelning måste väl ha hört något om att euron inte mår så bra just nu. Han har kanske hört orden ”kollaps”, ”krasch” eller ”korthus” över skvalradion i alla fall?

Att videon ser ut som en Scientologikyrkereklam med överretuscherade, fettfria och helt asexuella karaktärer under fulanimerade blå himlar, och ackompanjeras av kriminellt usla Beethovenvariationer eller den slags håglöst synth-dunk som vanligtvis hörs på företagsstämmornas power point-presentationer från helvetet, har däremot inget med dålig tajming att göra. Så ser alla EU-producerade propagandafilmer ut.