
Som utpekad ”kungavän” har jag fått en del slängar av sleven under det i mitt tycke sanslösa 
”kvällstidningsdrev” som nu pågått lång tid i kölvattnet efter den så kallade kungaboken.  
Gång på gång har jag utpekats som inblandad i några slags förhandlingar med ”den undre världen” 

samt att jag skulle stå bakom en finansiering för att förstöra eller förvanska bevismaterial.  
Till slut fick jag nog och bestämde mig för att anmäla Aftonbladet för brott mot de pressetiska reglerna,  
vilket förvånar mig att ingen annan av de drabbade i publiceringsdrevet gjort, allra helst som många  
publicerade uppgifter lätt hade kunnat kontrolleras som sanningslösa. 
För att något skall läggas i den andra vågskålen – den rätta – har jag valt att i denna annons publicera 
Pressombudsmannens bedömning och Pressens Opinionsnämnds utslag med anledning av en  
artikel i Aftonbladet den 21 maj i år med bl a mitt foto på ett dubbeluppslag krönt med texten 
”DE LJUGER OM MÖTET” i största världskrigsformat. Ett möte som jag inte deltagit i liksom inte 
heller i övrigt varit inblandad i den här saken, vilket lätt hade kunnat kontrolleras.

Anders Philipson vs. Aftonbladet

PO:s bedömning
”Händelserna som följt på publicerandet av Den motvillige monarken 
har ett allmänintresse i den mån de berör statschefen och kretsen runt 
honom. Samtidigt gäller gängse pressetiska gränser.

Det finns inget att invända mot att Aftonbladet försökt reda ut vilka 
som deltog i mötena mellan de påstådda kungavännerna och personer 
som utpekas tillhöra den undre världen. Inte heller mot ambitionen att 
utreda vad som faktiskt inträffat vid dessa möten.

Att bli utpekad som lögnare och en person som förhandlat med maffian 
är emellertid mycket nedsättande. För att sådana påståenden ska vara 
pressetiskt acceptabla krävs inte bara att allmänintresset är stort utan 
också att beläggen som presenteras ger uppgifterna tyngd.

I det här fallet pekar de källor som tidningen redovisar inte ut Anders 
Philipson. Att han skulle ha deltagit vid det beskrivna mötet bygger på 
källor som Aftonbladet inte kan redovisa. När källorna inte kan redo-
visas kräver det försiktighet av tidningen när uppgifterna publiceras.

Aftonbladet väljer emellertid att entydigt, utan reservation, påstå att 
anmälaren ljuger. Det sker genom huvudrubriken De ljuger om mötet, 
kopplad till bilden av Philipson med det infällda ordet ”Deltog”.

Underrubriken Kungens vänner förhandlade med maffian säger  
dessutom att Philipson inte bara skulle ha deltagit, utan också haft en 
aktiv roll i förhandlandet. Att man kan dra den slutsatsen beror på att 
underrubriken gäller en artikel som illustreras med just tre påstådda 
kungavänner, varav Philipson är en. Att artikeltexten sedan inte 
sträcker sig längre än till att han skulle ha deltagit i ett möte förtar inte 
effekten av underrubriken.

Genom dessa reservationslösa påståenden utan redovisade källor har 
Aftonbladet passerat gränsen för vad som är pressetiskt acceptabelt 
och bör klandras.”

Pressens Opinionsnämnds beslut  
den 29 november 2011
”Nämnden instämmer i PO:s bedömning och finner att tidningen ska 
klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed.”

Beslutet i dess helhet finns tillgängligt på Pressens 
Opinionsnämnds hemsida.

Med tillönskan om Goda Helger!

Anders Philipson

HELA DENNA SIDA ÄR EN ANNONSt  ANNONS  t t  ANNONS  t


