Annons
X
Annons
X

Moderaterna till val på Socialdemokraternas valaffisch

Moderaterna som ett parti för alla – lyssnande, ansvarstagande och pragmatiskt. Det är bilden som ska vinna valet åt partiet i höst – och till sin hjälp stjäl man en idé från Socialdemokraterna.

Moderaternas valbudskap är en ren kopia av en tidigare valkampanj från Socialdemokraterna. Här presenterad av partisekreterare Per Schlingmann i Visby.

Moderaternas valbudskap är en ren kopia av en tidigare valkampanj från Socialdemokraterna. Här presenterad av partisekreterare Per Schlingmann i Visby. Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Läs mer:

VAL 2010 – få de senaste nyheterna och mycket mer på
SvD:s valsajt

1985 gick Socialdemokraterna till val med budskapet att partiet var bäst lämpat att hålla ordning på Sveriges ekonomi.

På valaffischer syntes en yuppie i kavaj och slips, sittandes i en cabriolet och med en dalmatinerhund i passagerarsätet.

Annons
X

”Jag röstar på Socialdemokraterna för att jag vill ha ordning på ekonomin” stod i det stora bokstäver på affischen.

I dag, 25 år senare, väljer Moderaterna att medvetet stjäla hela idén. Men yuppien är nu utbytt mot en byggnadsarbetare och dalmatinern mot en Golden Retriever.

Texten är densamma, med enda skillnaden att Socialdemokraterna nu är utbytt mot Moderaterna.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Jag tyckte deras affisch 1985 var väldigt bra eftersom den fick människor att fundera på om de kanske skulle rösta på Socialdemokraterna.

    – I dag talar mycket för att läget är väldigt likt, men nu är det vi som aspirerar på att ta ansvar för hela Sverige och för ekonomin. Vi vill skicka en signal till människor som traditionellt inte röstat på oss, säger Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann till SvD.se.

    Moderaterna väljer nu att på bred front lansera sig som det ansvarstagande partiet. I en debattartikel i DN idag skriver statsminister Fredrik Reinfeldt om vikten att ta hänsyn till allmänintresset före särintressen.

    Och när Almedalsveckan idag inleddes i ett stekhett Visby valde partisekreteraren Per Schlingmann att fokusera på just bilden av partiet som statsbärande och ansvarstagande.

    Partiet beskrivs av partiledningen som lyssnande, pragmatiskt och resultatorienterat. ”Vi har Sveriges bästa för våra ögon”, står i det dokument där valstrategin beskrivs.

    ”För att betona att det handlar om ett Sverige som omfattar alla - oavsett var man bor, vilken generation man tillhör eller vilken bakgrund man har - har vi lagt till ´Med människan som utgångspunkt´”, skriver man

    Samtidigt går Moderaterna till attack mot den rödgröna alliansen. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet beskrivs som både ”landsbygdsfientliga” och ”stadsfientliga”.

    Höjd bensinskatt, införd kilometerskatt och högre arbetsgivaravgifter för att anställa unga är delar av den rödgröna politiken som de borgerliga riktar svidande kritik mot.

    ”För Moderaternas del innebär detta att vi kommer att möta väljarna med speciella kampanjer på landsbygden och i storstäderna och tydliggöra de politiska alternativen”, skriver man .

    Men trots framgångar i flera opinionsundersökningar under senvåren och försommaren har alliansen långt ifrån tagit ut segern i förskott.

    Per Schlingmann konstaterar att opinionsläget just nu är helt öppet och att ingen kan ta ut segern i förskott.

    – Det har varit en dramatisk utveckling under maj och juni. Vi har gått från ett läge där alliansen låg under där det nu är ett jämt läge, sade Schlingmann på en pressträff i dag.

    Det gör att fokus nu riktas på att vinna väljare från de rödgröna partierna. ”Vi måste se den typen av rörelse för att vinna valet”, konstaterade Schlingmann.

    Tre frågor hamnar i fokus under valrörelsen: full sysselsättning, högre kvalitet i välfärden och ett tryggare Sverige är rubrikerna på de punkter som presenteras under rubriken ”Valbudskap”.

    Samtidigt målas också de politiska prioriteringarna nästa mandatperiod upp. Det handlar bland annat om ordning och reda i de offentliga finanserna och ytterligare jobbskatteavdrag -– om ekonomin tillåter.

    ”Om det finns utrymme för skattesänkningar nästa mandatperiod vill vi gå vidare med jobbskatteavdrag, skattelättnader för pensionärer och en höjning av brytpunkter för statlig inkomstskatt”, skriver Moderaterna.

    Annons
    X

    Moderaternas valbudskap är en ren kopia av en tidigare valkampanj från Socialdemokraterna. Här presenterad av partisekreterare Per Schlingmann i Visby.

    Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX Bild 1 av 4

    Olof Palme framför Socialdemokraternas affisch från 1985.

    Foto: BERTIL WÖLLNER/SCANPIX Bild 2 av 4

    Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann presenterar partiets valkampanj.

    Foto: YVONNE ÅSELL Bild 3 av 4
    Foto: SCANPIX Bild 4 av 4
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X