Annons
X
Annons
X

Mobiloperatörer tar miljarder från kunder

Trots att svenska mobilföretag debiterar extra för överskriden mobilsurf struntar de i att ersätta konsumenter som inte använder hela sin surfpott. Varje år tar branschen på så vis tillbaka datatrafik till ett värde av cirka 1,2 miljarder kronor av konsumenterna, enligt mobiloperatören Vimla.

Foto: Berit Roald/TT

De flesta mobilabonnemang har en månatlig maxgräns för datatrafik och när den överskrids sänks hastigheten om konsumenten inte vill betala extra. Detta trots att förbrukningen i längden kan jämna ut sig, då konsumenten troligtvis inte använder hela sin pott varje månad. Men det tycks branschen blunda för.

Det är som att godisbutiken skulle ta tillbaka lördagsgodiset du inte ätit upp.

– Det är som att din arbetsgivare skulle ta tillbaka den delen av din lön som du inte gjort av med, eller att godisbutiken skulle ta tillbaka lördagsgodiset du inte ätit upp, säger Johan Littorin, affärsansvarig på Vimla.

Annons
X

Den svenska mobiloperatörsbranschen tar årligen tillbaka datatrafik från konsumenterna till ett värde av cirka 1,2 miljarder kronor, enligt Littorin. Det är siffror som bolaget har tagit fram genom att se över sin egen kundstock.

– Vi tror inte att våra användare avviker från hur det ser ut hos andra operatörer. Vi tittade på hur våra användare beter sig och förhåller sig till sin datagräns, samt hur mycket data som riskerar att försvinna varje månad, säger han.

Telekombranschen är en snabb marknad med ständiga förändringar, som redan ligger i topp bland klagomål hos Konsumentverket. Nu finns det risk för att missnöjet ökar.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    När SvD Näringsliv kontaktar Konsumentverket hänvisar de tidningen vidare till Telekområdgivarna. En byrå som erbjuder opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband, och vars styrelse Konsumentverket sitter med i.

    – Det är bra att frågan uppmärksammas, och det är naturligtvis bra att ha en operatör som betalar tillbaka summan eller skjuter över oanvänd surf till nästa månad, säger Camilla Brogren, kommunikationsansvarig på byrån.

    Om man inte tycker att prisplan och villkor för överbliven surf är acceptabla så får man ställa operatörerna mot varandra.

    Alla bolag har dock olika villkor, så det gäller att vara uppmärksam som konsument, genom att granska avtalen i förväg.

    – Om man inte tycker att prisplan och villkor för överbliven surf är acceptabla så får man ställa operatörerna mot varandra när man väljer abonnemang, säger Brogren.

    Camilla Brogren, kommunikationsansvarig hos Telekområdgivarna. Foto: Telekområdgivarna

    För att alltid vara på den säkra sidan bör mobilanvändaren dessutom hålla koll på sin egen förbrukning, enligt Telekområdgivarna.

    – Kontrollera din månadsförbrukning i mobilen varje gång du får en räkning. Om du inte använder hela surfpotten kan det vara värt att byta till ett mindre abonnemang, eller tvärtom.

    Johan Littorin säger att Vimla vill vara med och förändra branschen, bland annat genom att erbjuda konsumenter schysstare villkor när det gäller den månatliga surfpotten.

    – Därför kommer våra kunders surf som inte är använd i slutet av månaden följa med till nästkommande månad.

    Än så länge finns det bara en till mobiloperatör på marknaden som erbjuder sina kunder något liknande, enligt Littorin.

    – Telia erbjuder sina kunder som köper minst 12 gigabyte per månad att spara sin surf. Alltså de kunder som betalar mest, men är minst priskänsliga. Majoriteten av kunderna får fortfarande inte spara sin data, de som behöver det mest, säger han.

    Telia Sonera lanserade tjänsten 1 oktober 2015 och de nya villkoren innebär att kunder med dyrare abonnemang kan samla på sig upp till 100 gigabyte att göra av med.

    Foto: Berit Roald/TT Bild 1 av 2

    Camilla Brogren, kommunikationsansvarig hos Telekområdgivarna.

    Foto: Telekområdgivarna Bild 2 av 2
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X