Annons
X
Annons
X

Mer matte i mellanstadiet till hösten

Till höstterminen blir det mer matematik i mellanstadiet. Eleverna får läsa ämnet ytterligare en timme i veckan. Men det finns inte tillräckligt många mattelärare för att klara det, enligt Lärarförbundet som är kritiskt till reformen.

Utbildningsminister Gustav Fridolin

Utbildningsminister Gustav Fridolin Foto: Erik Nylander/ TT NYHETSBYRÅN

När höstterminen drar i gång i augusti kommer mellanstadieeleverna att ha en timme mer matematik i veckan jämfört med tidigare årskullar.

En lagrådsremiss med det förslaget behandlas på ett regeringssammanträde på torsdagsförmiddagen.

I höstbudgeten avsattes 245 miljoner kronor till kommunerna för reformen till i år, och från och med nästa år avsätts 490 miljoner kronor årligen.

Annons
X

– Det handlar om att vi behöver stärka matten, både för de elever som behöver mer tid för att nå målet och även för de elever som skulle kunna nå mycket längre om de fick mer tid, säger utbildningsminister Gustav Fridolin. till SvD.

Lärarförbundet är dock kritiskt till att utöka matematikundervisningen för årskurserna fyra till sex till hösten.

År 2013 utökades matematikundervisningen i årskurserna ett till tre. Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand tycker att effekten av den reformen borde utvärderas innan en ny reform genomförs.

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Nu vet vi inte om den förändringen hade positiva eller negativa effekter, säger Johanna Jaara Åstrand.

    Hon tycker också att en förändring av antalet matematiktimmar borde införas samtidigt som eventuella andra ändringar i timplanen, och pekar på att Skolverket nu utreder införande av en så kallad stadieindelad timplan.

    – Det blir ett stort bekymmer om man klubbar igenom sådant här i delar och inte som en helhet, säger Johanna Jaara Åstrand, som också anser att kvaliteten på undervisningen kan bli lidande om timmarna utökas, eftersom det råder brist på lärare.

    Jaara Åstrand säger att det är kvaliteten på undervisningen som har betydelse, inte kvantiteten.

    – Undervisningen riskerar att bli bristfällig, säger Johanna Jaara Åstrand.

    Gustav Fridolin säger att det inte går att backa ur lärarbristen.

    – Att ha fler timmar och bättre möjligheter att se till att ens elever når målen är ett sätt att också öka attraktiviteten i att vara mattelärare.

    Effekten av fler mattetimmar både i ettan till trean och i fyran till sexan ska utvärderas samlat, enligt Gustav Fridolin. Det blir de första elever som fick mer matteundervisning i lågstadiet som nu får ytterligare en timme matte också i årskurs fyra.

    Gustav Fridolin säger att han förstår synpunkten att förändringar av timplanen bör genomföras samtidigt, men pekar på att reformen är planerad sedan länge och menar att det är viktigt att kommunerna är trygga i att planeringen som presenterats hålls.

    Utbildningsminister Gustav Fridolin

    Foto: Erik Nylander/ TT NYHETSBYRÅN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X