Annons
X
Annons
X
Musik
Krönika

Sofia Lilly Jönsson: Melodifestivalen ligger som en våt filt

Christer Lindarw och After Dark framför sitt bidrag 'Kom ut som en stjärna' under Melodifestivalens tredje deltävling i Norrköping

Christer Lindarw och After Dark framför sitt bidrag 'Kom ut som en stjärna' under Melodifestivalens tredje deltävling i Norrköping Foto: Janerik Henriksson / TT

"Borde du inte vara med i Melodifestivalen?”. Jag vet inte hur många gånger jag fick den frågan medan jag ännu sjöng själv. Det är verkligen en komisk tanke att mina introverta sånger skulle ha varit med där, jag skulle aldrig ha kommit med, men lockelsen tycks oemotståndlig för badrumssångare med egna hemliga dagdrömmar om att dansa i neon. Dessutom blir man känd av att vara med i tv och det hade välmenande vänner och främlingar identifierat helt riktigt.

Någon som faktiskt försökte komma med berättade en gång för mig om hur det gick till att strömlinjeforma sig till framgång: ”Vi fick ta bort slasksången och lägga in en annan sångerska som sjöng mycket sämre, men hon har varit med i en dokusåpa” (en slask är ett spår som man lägger in på prov medan man gör en studioinspelning).

Där och då stod det fullkomligt klart för mig att melodifestivalen inte är någon tävling i musik. Melodifestivalen är underhållning, för det mesta dålig underhållning dessutom. Den ligger som en våt filt över musiklivet inte bara under vårens otroligt sega uttagstävlingar utan över hela året då artisterna dominerar tv-utbudet. Kronprinsessan fyller år? In med någon habil melodifestivalkändis framför kungligheter i plastsäckar under Sollidens hällande himlar.

Annons
X

Det är förstås lätt att avfärda den här sortens kritik som elitistisk, men festivalens folklighet är ett tacksamt skydd för de ekonomiska intressen som inte bara vill få oss att ringa dyra betalnummer och köpa skivor och telefonabonnemang, utan också till något så oskyldigt som att handla hem läsk och chips till helgen. Kolla reklambladen i veckan om ni inte tänkt förut på hur de ser ut i schlagertider.

I en berömd intervju i samband med en höjning av SL-kortet introducerade finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl chips som valuta. Hundra kronor motsvarar väl blott tre chipspåsar, menade han då. Han tog senare tillbaka uttalandet, men chipsekonomi i vidare mening är faktiskt inte en dålig förklaring till att melodifestivalen har svällt ut så.

För visst går det att tävla i musik på riktigt, men det genererar sällan några pengar.

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Tidigare i veckan skulle Eric Ericson Award ha ägt rum. I Berwaldhallens tryckta kalendarium står programpunkten kvar som en bitter påminnelse om att en inställd spelning trots allt inte är någon spelning. Tävlingen för unga kördirigenter, med nästan 50 sökande från hela världen, fick ställas in på grund av brist på finansiering.

    Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Gustaf Sjökvists Kammarkör, S:t Jacobs Kammarkör; alla Stockholms stora körer var inbokade. Finalkonserten skulle ha sänts över stora delar av Europa. Men kriterierna för offentligt stöd i Sverige tillåter inte att pengar går till tävlingar, även om de gynnar det svenska musiklivet.

    Hundratusen kronor eller så hade kunnat rädda evenemanget – eller tretusen påsar chips.

    I stället får våra svenska musiker åka utomlands för att tävla. Till exempel vann den unge tonsättaren Frej Wedlund nyligen kompositions- och dirigeringstävlingen 4x4 Prizes i Oklahoma, USA, med stycket "Half-light on desolation". Svenska körer är ofta vinnare i körtävlingar; just nu är Riddarholmens kammarkör aktuell som en av sex körer som valts ut att tävla i tyska Mosbach i slutet av april.

    Riddarholmens kammarkör som snart tävlar i Tyskland.

    Ett par stora musikpriser sätter också Sverige på kartan: Polarpriset och Birgit Nilsson-priset. Bägge finansieras av stora privata donationer; det förra lustigt nog av en person, Stikkan Anderson, som hade den omoraliska schlagerfestivalen att tacka för mycket (och den honom). Men det är en lång väg för pengar att färdas innan de går tillbaka till musiklivet.

    Finns det då inget som är bra och som håller konstnärlig kvalitet i melodifestivalen? Jo det gör det, men det går utmärkt att kritisera fenomen på olika nivåer. På systemnivå handlar det här om att en av de största musiksatsningarna som överhuvudtaget finns i vårt land egentligen inte är vad den ger sig ut för att vara samtidigt som det svenska musiklivet går på knäna. Jag skulle inte göra mitt jobb om jag inte påpekade det, även om det lägger sordin på festivalstämningen.

    Christer Lindarw och After Dark framför sitt bidrag 'Kom ut som en stjärna' under Melodifestivalens tredje deltävling i Norrköping

    Foto: Janerik Henriksson / TT Bild 1 av 2

    Riddarholmens kammarkör som snart tävlar i Tyskland.

    Bild 2 av 2
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X