Annons
X
Annons
X

Medier tillbakavisar kritik

Sven Otto Littorin säger sig avgå med anledning av det mediala trycket han har känt på både sig själv och sin familj.

Men varken Aftonbladet, Expressen eller Metro anser att de begått några övertramp.

Foto: HENRIK MONTGOMERY/SCANPIX

Sven Otto Littorin säger att hans 16-åriga dotter och 14-årige son har frågats ut om familjelivet. Bland annat ska Littorins dotter ha fått frågan om hur det kändes att hennes pappa låg på hjärtintensiven. Hans son har fått kommentera vårdnadstvisten mellan föräldrarna. Dessutom har familjens hus belägrats av reportrar, enligt Littorin.

– När tvisterna med min fru kommer att fortgå och det mediala trycket fortsätter, då orkar jag inte mer. Jag har fått hela mitt liv uthängt, sade Sven Otto Littorin vid presskonferensen.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Aftonbladet, Expressen och Metro har bevakat skilsmässan, men tycker inte att de har gått över någon gräns.

    Annons
    X

    – Vi har inte pratat med hans barn, vi har inte publicerat deras namn, vi har absolut ingen del i den hårda bevakningen som Littorin pratar om. Vi har inget att skämmas för, våra artiklar har varit relevanta och vi har inte belägrat hans hus, säger Aftonbladets tillförordnade utgivare, Lena Mellin.

    Hon säger att Aftonbladet skrivit en artikel och en notis om Sven Otto Littorin om dessa ämnen.

    – Artikeln handlade om att hans fru stämde honom och att han själv uppgav att han inte hade tid att ta hand om sina barn för att han var minister. Det var ett statement som inte ligger i linje med moderaternas partilinje, därför var det motiverat att skriva om.

    Aftonbladets publicering av namn och bild på ministern och hans exfru, samt granskning av exfruns nye mans förflutna, fick dock häftig kritik av bland annat socialdemokratiska debattörer.

    Expressens chefredaktör och ansvarige utgivare säger i en skriftlig kommentar att ”Littorin har inte kritiserat Expressen och vi har förstås inte ringt hans barn. Det var inte ens Expressen som publicerade nyheten om hjärtsjukdomen, det var ”en annan” tidning.”

    Aftonbladet publicerade den 11 december förra året en artikel om att Littorin var förd till sjukhus på grund av hjärtproblem.

    ”Vi har dubbelkollat detta med statsrådsberedningen igen och fått bekräftat att detta inte handlar om Expressen”, skriver Thomas Mattson.

    Per Gunne, chefredaktör för Metro, säger att inte heller Metro är skyldig till någon överdriven bevakning.

    – Vi hade en diskussion om vi skulle skriva om vårdnadstvisten, och att han tilldömdes att betala 200 000 kronor. Men han är en folkvald minister, sittandes i regeringen – då blir det en hårdare bevakning av det vi tycker har ett allmänintresse, säger Per Gunne.

    – Däremot blir det mer komplicerat när det är barn inblandade, vi hade en diskussion om att skriva eller inte, och om vi skulle anonymisera honom eller inte. Vi publicerade därför inte namn och bild på barnen.

    Enligt Per Gunne har Metro aldrig haft någon reporter utanför den före detta arbetsmarknadsministerns hus.

    SvD har inte tidigare rapporterat om vårdnadstvisten alls.

    – Svenska nyhetsmedier är till skillnad mot andra länder mycket återhållsamma när det gäller höga politikers privatliv. I det här fallet är en minister indragen i en rättssak och den privata situationen leder till att han avgår. Då är det relevant att redogöra för bakgrunden,säger SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson.

    Allmänhetens Pressombudsman, Yrsa Stenius, kan inte uttala sig om enskilda publiceringar eftersom de senare kan hamna på hennes bord.

    – Men principiellt får ett statsråd i en inflammerad vårdnadstvist finna sig i att man skriver om det, särskild när det finns ingredienser som rör säkerheten kring ministern.

    – Sedan är det en helt annan sak hur man skriver om det, säger Yrsa Stenius.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: HENRIK MONTGOMERY/SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X