Annons
X
Annons
X

Stor brist på ekomat i påsk – hyllor riskerar tömmas

Sju av tio svenskar vill äta mer ekologisk mat, enligt en undersökning av Schibsted/Inizio. Problemet är att efterfrågan är större än utbudet och i vissa butiker gapar ekohyllorna tomma.

— Tillgången på ekoprodukter är den stora utmaningen, säger Maria Smith, miljöchef på Ica.

Hos den ekologiska matvarukedjan Paradiset är hyllorna än så länge välfyllda.

Hos den ekologiska matvarukedjan Paradiset är hyllorna än så länge välfyllda. Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekologiska ägg kommer att serveras på många påskbord i år. Antalet ekologiska värphöns i Sverige ökade förra året med nästan 25 procent och passerade för första gången en miljon, varav majoriteten är Krav-märkta.

Vi ser att om man väl har börjat köpa ekologiskt så går man inte tillbaka.

Försäljningen av all ekologisk livsmedel ökade förra året. Och trenden väntas fortsätta.

Annons
X

– Detta är ingen trend, men en livsstil. Vi ser att om man väl har börjat köpa ekologiskt så går man inte tillbaka, säger Katarina Wolf, marknadschef på Krav, som är den mest kända miljömärkningen för mat i Sverige.

”I viss utsträckning handlar jag ekologiskt. Främst av hälsoskäl.”, säger Olle Wikström, Stockholm. Foto: Lars Pehrson

En undersökning som Schibsted/Inizio har gjort på uppdrag av SvD visar att 70 procent av de tillfrågade vill öka hushållets inköp av ekologiska livsmedel. Undersökningen baseras på 1 200 intervjuer inom ramen för Schibsted/Inizios självrekryterade opinionspanel som utgör ett representativt urval av svenska folket. När motsvarande undersökning gjordes 2014 var siffran 64 procent.

Senaste året har det diskuterats huruvida ekologisk producerad mat är bättre för miljön eller inte. Studier har visat att den biologiska mångfalden ökar men det finns också en risk för till exempel övergödning .

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Men den debatten verkar inte ha påverkat konsumenterna märkbart. De större livsmedelskedjorna kan visa på en rejäl ökning av försäljningen under 2015, hos Lidl med så mycket som 60 procent. En faktor bakom ökningen kan vara att prisskillnaden mellan ekologiska och konventionella livsmedel minskat eftersom volymerna nu är större.

    En annan faktor kan vara att utbudet av eko-varor blivit allt större – och den skulle kunna vara ännu större. Flera livsmedelskedjor som SvD kontaktat säger att efterfrågan är större än tillgången.

    ”Jag avstår från att köpa grönsaker om de inte är ekologiska. Köper även te och kryddor, kött. Fisk kan vara svårt ibland men då kan man ju titta på MSC-märkningen”, säger Ulla Kassman Rudberg, Stockholm. Foto: Lars Pehrson

    Ica ökade till exempel sin försäljning av ekologiska produkter med 47 procent förra året. Enligt företagets miljöchef Maria Smith hade de kunnat sälja mer.

    – Det råder brist på ekologiska mejeriprodukter, frukt och grönt. Vi har haft hål i hyllorna. Tillgången på ekoprodukter är den stora utmaningen, säger hon till SvD.

    Tidigare angav folk i högre utsträckning miljöskäl, men det har svängt.

    I Schibsted/inizios undersökning säger 29 procent av de tillfrågade att det största skälet till varför de handlar ekologiskt är miljön och klimatet tätt följt av hälsan, med 25 procent. Detta trots att det inte finns några vetenskapliga bevis för att ekologiskt producerad mat varken skulle vara bättre eller sämre för hälsan, enligt Livsmedelsverket.

    – Tidigare angav folk i högre utsträckning miljöskäl, men det har svängt. Folk är allmänt mer hälsomedvetna och ekologisk mat passar väl in där, säger Cecilia Rydegård på analysföretaget Ekoweb.

    ”Jag köper mer och mer eko. Det känns som om man vet varifrån maten kommer när den är ekologisk och så undviker man gifter i maten”, säger Zoe Mills Rammer, Stockholm. ”Det känns bättre att köpa ekologiskt kött. Men även grönsaker, frukt och grönt. Och ägg. Men hittar jag inte ekologiskt av en viss vara så köper jag den konventionella.” Foto: Lars Pehrson

    Undersökningen visar också att om de tillfrågade fick välja mellan ekologiskt och närproducerat så skulle många välja att handla mat från gårdar i närheten av var de bor. Hela 63 procent skulle välja närproducerat framför ekologiskt (22 procent).

    Det finns ju de som inte är seriösa, vi har ju sett det i år med köttfusket på Gotland.

    Det finns prognoser som visar att intresset för ekologiskt kommer att fortsätta öka. Enligt Ekowebs marknadsprognos kommer ekomarknaden att fördubblas till 2025. Cecilia Rydegård tror att det bästa är om produktion och efterfrågan följs åt. Hon ser fusk som en risk på en allt för snabbt växande marknad.

    – Certifieringsföretagen måste vara på tå för att säkerställa så att ingen fuskar. Det finns ju de som inte är seriösa, vi har ju sett det i år med köttfusket på Gotland. Detta är en av de viktigaste frågorna för branschen, säger Cecilia Rydegård.

    Annons

    Hos den ekologiska matvarukedjan Paradiset är hyllorna än så länge välfyllda.

    Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 4

    ”I viss utsträckning handlar jag ekologiskt. Främst av hälsoskäl.”, säger Olle Wikström, Stockholm.

    Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 4

    ”Jag avstår från att köpa grönsaker om de inte är ekologiska. Köper även te och kryddor, kött. Fisk kan vara svårt ibland men då kan man ju titta på MSC-märkningen”, säger Ulla Kassman Rudberg, Stockholm.

    Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 4

    ”Jag köper mer och mer eko. Det känns som om man vet varifrån maten kommer när den är ekologisk och så undviker man gifter i maten”, säger Zoe Mills Rammer, Stockholm. ”Det känns bättre att köpa ekologiskt kött. Men även grönsaker, frukt och grönt. Och ägg. Men hittar jag inte ekologiskt av en viss vara så köper jag den konventionella.”

    Foto: Lars Pehrson Bild 4 av 4
    Annons
    X
    Annons
    X