Annons
X
Annons
X

Mat som göder kronisk inflammation – och depression

En ny stor Harvard-studie kopplar samman risken för depression med inflammationsdrivande mat som sockrade drycker, vitt mjöl och margarin. Vin, kaffe, olivolja och gröna bladgrönsaker tycks däremot skydda mot inflammation. Bläddra och lär dig mer.

Annons
X

Bild 2 av 7

Maten att undvika: socker
och livsmedel med högt GI

Foto: PAUL SAKUMA/AP

Harvard-studien visade att de kvinnor som konsumerade mycket sockrade drycker, vitt mjöl, rött kött och margarin löpte 29 till 41 procent större risk att drabbas av depression.

Socker och andra livsmedel med högt GI bidrar till ökad inflammation i kroppen. Störst är risken för dem som inte motionerar så mycket. Riskerna är grundligt beskrivna av flera olika forskargrupper och verkar via flera mekanismer som är både direkt inflammatoriska och indirekt verksamma via exempelvis ökad insulinresistens.

Fullkorn är ett bättre alternativ men för många människor med glutenintolerans är spannmål i sig inflammationsdrivande och det finns även andra ämnen i spannmål som kan ha en sådan effekt.

För vissa kan även mejerivaror vara inflammationsdrivande, exempelvis om man är intolerant mot laktos eller kasein.

Prova SvD digital i 2 månader – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 7

Medelhavskost inverkar
positivt – välj rätt fett

Foto: MALIN HOELSTAD


Kalllpressad olivolja innehåller växtkemikalier som har anti-inflammatorisk verkan.

Balansen mellan de fleromättat omega-3- och omega-6-fett anses har stor betydelse.

I årmiljoner har människan ätit en kost som innehållit ungefär lika mycket av de båda huvudvarianterna av fleromättat fett. Idag dominerar omega-6 kraftigt över omega-3 eftersom det ofta ingår i billigt industrifett med exempelvis majs- och solrosolja.

Omega-3 finns framför allt i fet fisk men även i något mindre effektiv form i exempelvis raps och linfröolja. Omega-6 stimulerar inflammation vilket i grund och botten är bra om det sker med måtta. För att dämpa inflammation behöver vi sannolikt både öka mängden omega-3 och sänka mängden omega-6.

Kallpressad olivolja innehåller inte särskilt mycket fleromättat fett över huvud taget men anses ändå till del kunna förklara Medelhavskostens positiva inverkan på depression. Effekten hänger sannolikt ihop med innehållet av växtkemikalier som har anti-inflammatorisk verkan.

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 7

Måttligt intag av vin
anses bidra till skydd

Foto: MALIN HOELSTAD

Ett måttligt intag av vin har kopplats till lägre uppmätta markörer för inflammation.

Den än så länge begränsade forskningen tyder på ett U-format samband med högre risk för depression både bland dem som inte dricker alls och de som dricker mycket.

Ett måttligt intag av vin har kopplats till lägre uppmätta markörer för inflammation.

Både alkoholen i sig och växtkemikalier i druvskal med antiinflammatorisk verkan anses bidra till den skyddande effekten vid måttligt drickande.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 7

Lägre dödlighet om man
dricker 3-4 koppar kaffe

Foto: MALIN HOELSTAD

Kaffe har, precis som alkohol, på senare år omvärderats radikalt av forskarna.

Kaffe har, precis som alkohol, på senare år omvärderats radikalt. Tidigare dominerades bedömningen av att koffeinet höjer blodtrycket vilket är en känd riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar.

Kaffe motverkar dessutom kroppens upptag av magnesium, ett mineral som många får för lite av. Till det kommer att kaffe pekats ut som en av de stora källorna till akrylamid. Men som så ofta stämde inte kartan med verkligheten.

Stora studier har istället visat på en lägre dödlighet bland dem som dricker 3-4 koppar kaffe om dagen än bland de som dricker mindre. Mekanismen är oklar och den antiinflammatoriska effekten är inte lika stark för koffeinfritt kaffe.

En viktig faktor är enligt flera studier andra växtkemikalier i kaffet som har antiinflammatorisk och antioxidativ verkan och att dessa positiva effekter överväger.

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 7

Grönsaker och frukter
motverkar inflammation

Foto: MALIN HOELSTAD

Broccoli och grönkål anses effektivt kunna minska inflammation.

Fetma och ett ätande som ger överskott på energi är förknippat med ökad inflammation. På samma sätt har försök visat att personer med fetma som övergår till exempelvis stenålderskost med fisk, kyckling, magert kött, baljväxter, frukt, grönsaker och nötter mycket snabbt kan normalisera sina blodvärden.

Fiberrika grönsaker och inte minst gröna bladgrönsaker, och krusifera grönsaker som broccoli, anses effektivt kunna minska inflammation. Bland frukter är det framför allt icke-citrusfrukter som brukar framhävas för antiinflammatorisk verkan, exempelvis bananer och vattenmelon.

Annons
X
Annons
X
X
X
X
Annons
X