De som deltog i undersökningen fick i genomsnitt 15 procent av energiintaget från godis, läsk, bakverk och snacks.
Foto: Colourbox
Och fortfarande hamnar för lite fisk, fullkorn, frukt och grönt på tallriken. Resultatet är att fler lider av övervikt.
Verkets generaldirektör Inger Andersson varnar på debattplats i Dagens Nyheter för att de här matvanorna hotar folkhälsan. Hon efterlyser en nationell strategi för mat och hälsa.
LÄS MER: ”Myt att stekt mat orsakar hjärtsjukdomar”
I undersökningen har nästan 2 000 vuxna registrerat allt de ätit och druckit under fyra dagar.
Resultatet visar att yngre äter sämre än äldre. Bland unga är det vanligare med pizza och läsk, många unga dricker över fyra liter läsk per vecka. Låginkomsttagare äter mer godis och snacks än grönsaker.
De som deltog i undersökningen fick i genomsnitt 15 procent av energiintaget från godis, läsk, bakverk och snacks.
LÄS MER: Lev längre med medhavskost
LÄS MER: Popcorn är nyttigare än grönsaker
Mer i ämnet
- 25 jan 2012 ”En myt att stekt mat skadar hjärtat”
- 13 jun 2012 ”Omega 3 har ingen som helst effekt”
-
31 mar 2012
Pizza-ätare är mer deprimerade
Pizza-ätare mer deprimerade Rapport från forskare i Las Palmas.
-
30 mar 2012
Ny studie: Popcorn är nyttigare än grönsaker
"Popcorn nyttigare än frukt" Forskare: Spelar ingen roll hur du poppar.
-
18 dec 2011
Längre liv med medelhavskost
forskning Kan göra livet tre år längre, visar resultat från Sahlgrenska.
- 19 sep 2011 Alger nästa matnyttighet
-
17 maj 2012
Drick kaffe – och lev längre
Ny studie Kaffedrickare löper mindre risk att dö de följande 14 åren.




