De nya superkrogarna är här. Först ut är Taverna Brillo, ett gigantiskt matpalats med barer, marknadsstånd där man kan köpa med sig mat hem, bageri, kafé, orangeri med egenodlade kryddor och växter och en krog med plats för 350 sittande gäster.

–Vi erbjuder en mötesplats med flera miljöer för att tillfredsställa olika behov och hoppas på en så mångfacetterad blandning av gäster som möjligt. Ju fler människor i olika åldrar med olika yrkesbakgrund och etnicitet som möts desto roligare blir det, säger PG Nilsson, grundare och ägare till Sturehof AB.

Han är känd för sin kärlek till de stora franska brasserierna, men den här gången förlägger han spelplatsen till det italienska köket som får en svensk twist. Bland förebilderna märks Östermalmshallen och italienska Eataly, som driver liknande marknadsplatser med superrestauranger i flera italienska städer och i New York.

–Vi vill tillfredsställa våra gäster på ett snabbt och enkelt sätt. Man ska både kunna äta på plats eller köpa med sig något hem. En bärande tanke är att det ska vara stor spridning på rätterna, allt från pizza och pasta till gödkalvkotlett, säger PG Nilsson.

Man kan fråga sig hur de vågar satsa så stort mitt i krisen. Det finns dessutom flera konkurrenter i området, inte minst de egna skötebarnen Sturehof och Riche, krogarna i Moodgallerian och snart öppnar även Berns en superkrog med plats för 160 gäster och en fine dining för ett 60-tal personer.

–Vi märker inte av någon kris, vi har aldrig haft så mycket att göra som nu. Beslutet att öppna fattade vi redan när restaurangmomsen sänktes från 25 till 12 procent vid förra årsskiftet. Men det är klart att det finns en övre gräns för hur mycket området tål.

–Samtidigt skapar klustret av nattklubbar och restauranger en egen destination, ungefär som La Rambla i Barcelona där området i sig drar besökare. Det gäller inte bara turister, även för dem som bor i förorterna blir detta ett givet besöksmål, säger PG Nilsson.

Strax efter jul, den 10 januari 2013 är det dags för öppningen av Berns Nosh&chow, engelska slangord för att äta, på Norrlandsgatan 24. Satsningen är ett bostadshus i fyra våningar som byggts om till restauranger, barer, innergård och lyxsviter. På menyn står mat från flera av världens kök, baserade på svenska råvaror. I januari öppnar även gårdshuset med en exklusiv bar.

–Vi har rest runt och tittat på restauranger i London, Köpenhamn och Barcelona och sakta men säkert kommit fram till det här konceptet. Vi startar med mat från Mellanamerika, Nordafrika, Karelen och Sydostasien. Menyn byts tre till fyra gånger om året och då förflyttar vi oss till nya områden i världen, berättar Yvonne Sörensen, vd på Berns.

Berns, som ägs av Stureplansgruppen, har gått med vinst de senaste tre åren. Och Nosh &chow vänder sig till alla, från födelsedagsfirande familjer till lunchande affärsmän och en blandad publik på kvällen. Stilen är inkluderande, alla ska känna sig välkomna, understryker Yvonne Sörensen.

–Att äta ute är en del av dagens umgängeskultur. Inflyttningen till Stockholm ökar dessutom hela tiden, det sägs att stan vuxit med ett helt Göteborg de senaste tio åren. Den enda avmattning vi sett är att företagen inte ordnar lika många event som förut.

Taverna Brillo och Nosh&chow, hyr sina lokaler av Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv och avtalen löper på 15 respektive 20 år. Sturehofsgruppen och Berns har handplockats av Aberdeen Asset Management som ansvarar för uthyrningen av fastigheterna. Att valet föll på dem beror på att båda visat att de kan skapa starka institutioner. Tillsammans med skjorttillverkaren Eton, Morris, Maria Nilsdotter, Gant Rugger och anrika skotillverkaren Crockett & Jones förväntas Taverna Brillo bli navet i det nya handels- och restaurangkvarteret runt Stureplan.

–Ambitionen är att göra kvarteret Sturegatan och Humlegårdsgatan mer levande och attraktivt. Vi har inspirerats av Jermyn street i London och Kronprinsensgade i Köpenhamn. Båda är sidogator där man byggt lockande kluster med hjälp av starka varumärken och restauranger som drar folk från morgon till kväll, säger Jens Linderstam, ansvarig för retail och fastighetsutveckling på Aberdeen Asset Management.

Många stockholmare har flyttat ut sitt vardagsrum till krogen och om staden klarar av att svälja fler krogpalats återstår att se. Klart är att alla nya krogar snart kan göra det lika svårt att välja restaurang som elbolag.


Testa vad du kan om julens godsaker?

QUIZ | Innehåller pepparkakor peppar?

QUIZ | Vad kan du om julgodis?

QUIZ | Vad vet du om saffran?