En daglig dos av mörk choklad kan vara nyttig för personer i riskgruppen för hjärtsjukdomar.
Foto: Colourbox
Forskarna från Australien använde en matematisk modell för att förutsäga långsiktiga hälsoeffekter av att äta mörk choklad varje dag.
I uträkningarna ingick över 2 000 personer med ett tillstånd som kallas metabola syndromet, vilket innebär att de har en förhöjd risk att drabbas av hjärtsjukdomar eller stroke.
QUIZ: Vad vet du om choklad?
I undersökningen räknade forskarna bland annat på hur choklad skulle kunna förhindra hjärtinfarkter och stroke.
Enligt den brittiska tidningen Independent visar beräkningarna att ett dagligt intag av choklad i riskgruppen skulle förhindra 70 icke-dödliga och 15 dödliga hjärtattacker eller stroke per 10 000 personer under en tio års period.
Forskarna betonar att de skyddande effekterna endast gäller för mörk choklad som innehåller minst 60 till 70 procent kakao, inte för mjölkchoklad eller vit choklad. Detta är förmodligen på grund av högre nivåer av flavonoider i mörk choklad. För att förhindra hjärtattacker och stroke måste också människorna i riskgruppen äta en dos choklad varje dag, för att få det bästa resultatet.
Men det finns kritiker till studien, då den främst består av uträkningar och inte heller har tagit med de negativa konsekvenserna av att äta choklad varje dag.
– Rekommendationerna att äta mörk choklad dagligen kommer säkert att tilltala människor med metabolt syndrom, men dessa fynd är mer hypotetiska än bevisade och resultaten behöver verkliga uppgifter för att bekräftas”, säger Kenneth Ong vid Brooklyn Hospital Center i USA till Independent.
– Jag misstänker att äta mörk choklad varje dag i 10 år kan få oavsiktliga negativa konsekvenser. Det extra socker- och kaloriintaget kan påverka studiens patienter, som är överviktiga och glukosintoleranta att börja med, negativt.
LÄS MER: Experter: Den chokladen är nyttigast
LÄS MER: Maten som kan bota sjukdomar
RECEPTSPECIAL: Baka med choklad
Mer i ämnet
- 9 maj 2012 Så bra är mörk choklad för hjärtat
- 22 nov 2011 Maten som kan bota sjukdomar
- 13 jun 2012 ”Omega 3 har ingen som helst effekt”
- 9 apr 2012 Hur nyttig är påskchokladen?
- 16 jan 2012 Trimma kroppen med champagne
- 26 jul 2011 Maträtten som är världens godaste
-
31 mar 2012
Pizza-ätare är mer deprimerade
Pizza-ätare mer deprimerade Rapport från forskare i Las Palmas.
-
30 mar 2012
Ny studie: Popcorn är nyttigare än grönsaker
"Popcorn nyttigare än frukt" Forskare: Spelar ingen roll hur du poppar.
-
18 dec 2011
Längre liv med medelhavskost
forskning Kan göra livet tre år längre, visar resultat från Sahlgrenska.
- 19 sep 2011 Alger nästa matnyttighet
-
17 maj 2012
Drick kaffe – och lev längre
Ny studie Kaffedrickare löper mindre risk att dö de följande 14 åren.
- 25 jul 2011 Baka med choklad




