Det spelar ingen roll om du poppar popcorn själv, slänger in en påse i micron eller till och med köper färdigpoppade i affären. Undersökningen jämförde popcorn poppade på olika sätt och resultatet var tydligt.

– Popcorn innehåller 100-procent obearbetade fullkorn och en portion kan ge 70 procent av det dagliga intaget av fullkorn och mängder med antioxidanter, säger Joe Vinson, som ledde studien och är professor för kemiinstitutionen vid University of Scranton, till The Vancouver Sun.

Framförallt är det så kallade polyfenoler, en antioxidant som sänker kolesterol och förhindrar vissa typer av cancer, som gör popcorn nyttiga. Popcorn kan enligt forskare innehålla upp till 300 milligram polyfenoler.

När polyfenoler späds med vatten förlorar de de flesta av sina hälsofördelar. Men medan frukt och grönsaker innehåller omkring 90 procent vatten innehåller popcorn bara fyra procent, vilket förklarar varför superingrediensen kommer fram så bra.

Framförallt är det skalbitarna, som så lätt hamnar mellan tänderna, som har den högsta koncentrationen av friska antioxidanter och fibrer.

– Skalen är bra grejer. Det är inte den vita fluffiga delen som är det bästa, säger Joe Vinson.

Men innan du njuter av den största bägaren popcorn på bio ska du tänka på att inte hälla på för mycket salt eller för den delen smör på popcornen.

– Var noga med att inte dränka dina popcorn i smör, olja och salt, vilket ofta är fallet på biografen. Smör och salt förvandlar de friska fullkornen till mat med hög fetthalt och många kalorier, säger Anar Allidina, dietist till The Vancouver Sun.

LÄS MER: Världens godaste maträtt utsedd


FACEBOOK: Bli kompis med SvD mat & vin på Facebook – diskutera matundersökningar, få recepttips och läs det senaste om mattrender