Origin-studien gjordes för att ta reda på om ett gram Omega 3 per dag kunde minska dödligheten hos patienter med typ 2-diabetes eller förstadier till diabetes. Detta då den gruppen löper högre risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
Foto: Colourbox
Effekterna av Omega 3 har undersökts i en stor studie med 12 600 patienter, varav 463 var svenskar.
Och enligt professorn Lars Rydén visar studien tydligt att Omega 3 inte har någon effekt när det gäller att förebygga hjärtsjukdomar.
LÄS MER: Popcorn är nyttigare än grönsaker
– Omega 3-fettsyrorna hade ingen som helst effekt på dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar hos patienterna och inte heller på insjuknandet i slaganfall och hjärtinfarkt jämfört med placebo, säger Lars Rydén i Aftonbladet.
Origin-studien gjordes för att ta reda på om ett gram Omega 3 per dag kunde minska dödligheten hos patienter med typ 2-diabetes eller förstadier till diabetes. Detta då den gruppen löper högre risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
Studien pågick i drygt sex år och är därmed den längsta som genomförts om Omega 3.
Enligt Aftonbladet är resultatet, som alltså inte visar någon effekt av att äta Omega 3, intressant då tidigare studier varit tvetydiga och antingen visat att omega tre förebygger hjälrtsjukdomar eller helt talat emot.
– Nu har vi en stor och absolut negativ studie. Det finns mycket tydliga resultat, säger Lars Rydén i Aftonbladet.
– Vi ska äta mycket fisk istället med mycket Omega 3 i. Fet fisk, tre gånger i veckan.
LÄS MER: Lev längre med medhavskost
LÄS MER: Kaffe kan förhindra Alzheimer
FACEBOOK: Bli vän med oss på Facebook – få de senaste matnyheterna, diskutera mattrender och njut av läckra receptspecial
Mer i ämnet
-
31 mar 2012
Pizza-ätare är mer deprimerade
Pizza-ätare mer deprimerade Rapport från forskare i Las Palmas.
-
30 mar 2012
Ny studie: Popcorn är nyttigare än grönsaker
"Popcorn nyttigare än frukt" Forskare: Spelar ingen roll hur du poppar.
-
18 dec 2011
Längre liv med medelhavskost
forskning Kan göra livet tre år längre, visar resultat från Sahlgrenska.
- 19 sep 2011 Alger nästa matnyttighet
-
17 maj 2012
Drick kaffe – och lev längre
Ny studie Kaffedrickare löper mindre risk att dö de följande 14 åren.




