Medelhavskost skyddar minnet
Att äta mycket fisk, grönt, bönor, frukt och fullkorn minskar risken för sämre minne och koncentrationssvårigheter på äldre dar.
Foto: Leif R Jansson / SCANPIX
5 december 2011 kl 01:30, uppdaterad: 31 december 2011 kl 08:06
Medelhavskosten kan enligt tidigare studier skydda mot demens. Nu visar en Uppsalastudie att kosten även kan minska risken för sviktande kognitiva förmågor, skriver DN.
En tolvårsuppföljning av 560 82-åriga män visade att de som åt fettsnål Medelhavskost löpte 70 procents lägre risk att drabbas av kognitiva problem.
Fettsnål?! Var stod det? När ska fettskräckmaffian ge sig?
Thomas Hallgren
Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID. Läs reglerna i sin helhet
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se