Känn dig inte skyldig om det bli färdigmat ikväll. En studie visar att maten är nyttigare än TV-kockarnas recept.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX
Forskare på Newcastle University och NHS Tees bestämde sig för att undersöka hur nyttig maten i de populära matlagningsprogrammen egentligen är. De köpte därför fem kokböcker, bland annat Kitchen by Nigella Lawson och Jamie Olivers Ministry of Food. Även Jamie Olivers 30 minute Meals som sålt slut i Sverige ingick i undersökningen.
I undersökningen valdes sedan 100 recept slumpmässigt ut från kokböckerna och jämfördes med näringsinnehållet i 100 färdigrätter från de brittiska matkedjorna Tesco, Asda och Sainsbury.
LÄS OCKSÅ Basvaran salt en hajpad hälsorisk
Och studiens resultat var tydligt. TV-kockarnas recept var mindre nyttiga och innehöll betydligt mer fett, mättat fett och mindre fibrer per portion.
I genomsnitt innehöll tv-kockarnas recept 2 530 kilojoule per portion, jämfört med 2 067 kilojoule per portion färdigmat.
Men detta innebär dock inte att färdigmaten i butiker i nyttig. Varken de eller kockarnas recept nåde nämligen upp till Världshälsoorganisationsen näringsrekommendationer för en balanserad hälsosam måltid.
Enligt Daily Mail kräver nu forskarna att matlagningsprogrammen i tv ska förses med hälsovarningar eller flyttas till tider senare på kvällarna.
LÄS OCKSÅ Därför har lunch i matsalar blivit trend
LÄS OCKSÅ Ryktet om vardagsmiddagens död är överdriven
Populära quizar om mat
Mer i ämnet
- 25 nov 2010 De gömda allergifällorna
- 21 dec 2011 Ny trend: Ät lyxig krogmat hemma




