Foto: colourbox
I synnerhet verkade kaffe kunna kopplas till minskad risk att dö av hjärtfel, stroke, infektioner och olyckor, skriver forskarna i tidskriften New England Journal of Medicine.
Forskarna skriver dock att rönen ska tolkas med försiktighet, eftersom kaffekonsumtionen bara mättes vid ett tillfälle under perioden och alltså kan ha varierat med tiden. Det är också oklart vad i kaffet som ökar livslängden.
- Vi vet att kaffe påverkar hjärnan, så det är möjligt att det spelar in. Eller kan det kanske ha effekt på skelettet, säger forskningsledaren Neal Freedman vid Nationella hälsoinstitutet i Rockville, Maryland.
Forskarna utgick från en studie angående kost och hälsa där vuxna i åldern 50 till 71 år intervjuades i mitten av 1990-talet. Deltagarna spårades sedan i register 2008 för att utröna hur många av dem som dött och av vad.
Sedan andra faktorer som rökning och alkoholintag vägts in visade det sig att män som drack mellan två till sex koppar kaffe om dagen löpte tio procent lägre risk att dö under de år studien gjordes jämfört med icke kaffedrickare. För kvinnorna minskade risken med 16 procent.
LÄS MER: Därför är det så lätt att spilla kaffe
LÄS MER: Kaffe kan förhindra Alzheimer
FACEBOOK: Bli vän med oss på Facebook – få de senaste matnyheterna, diskutera mattrender och njut av läckra receptspecial
Mer i ämnet
- 14 maj 2012 Därför är det så lätt att spilla kaffe
- 9 apr 2012 Alzheimers kan förhindras med kaffe
-
26 apr 2012
Så har bryggkaffet gjort comeback
Kult Allt fler efterfrågar vanligt bryggkaffe – men inte på vilka bönor som...
- 18 dec 2011 Mjölk är en möjlig orsak
-
12 sep 2011
Finns det en sjätte grundsmak?
Matkultur Först kom forskarna med den femte grundsmaken – umami – nu kommer...




