Dagens lax mindre nyttig

Vegetabiliskt foder har gjort laxen mindre hälsosam. Fettsammansättningen har förändrats och halten av fettsyran omega-3 har halverats. Den norska fiskenäringen vill att laxexporten ska tredubblas fram till år 2025 – något som ställer ännu högre krav på fodret.

Foto: Therese Jahnson

I Norge har laxodlingen ökat explosionsartat. På tio år har exporten ökat från 360000 ton år 2002 till nästan 840000 ton i fjol. Samtidigt vill branschen att dagens nivå ska tredubblas fram till år 2025.

Men de enorma mängderna ställer nya krav på fiskfodret. Laxen äter naturligt fisk- och skaldjursbaserad föda, något odlarna tvingats förändra.

– Förr bestod kosten av marina råvaror, men på 2000-talet blev det marina fiskfodret en trång sektor och man började titta på alternativ, säger Bente Torstensen, forskare vid Nifes, ett nationellt forskningsinstitut i Norge som forskar på fiskfoder och fisk som livsmedel.

Att ge de stora mängderna lax i odlingarna fiskbaserad kost var varken hållbart eller ekonomiskt. I stället består i dag mer än hälften av kosten av vegetabiliskt foder, bland annat innehållande majs- och rapsolja och soja- och majsprotein.

34

tusen ton lax importerade Sverige från Norge under förra året.

Ambitionen har varit att höja andelen vegetabiliskt foder, men en högre andel vegetabilisk kost gör fiskarna fetare och höjer halten fett i blod och lever. Det blev resultatet när forskare vid Nifes i en studie ökade andelen vegetabiliskt foder till laxen till 70 procent.

– Vi såg att fiskarna la på sig mer och fick mer fett i blodet. Det gjorde oss bekymrade, säger Bente Torstensen.

Sedan kosten för fiskarna har ändrats har näringsvärdet i laxen dessutom försämrats. Under den senaste tioårsperioden har mängden omega-3 i odlad lax halverats, enligt Bente Torstensen.

I stället har det enkelomättade fettet och fettsyran omega-6 ökat, en typ av fett som vi dagligen får i oss mycket av ändå i allt från kex, chips, vegetabiliska oljor och halvfabrikat.

– Men en portion lax räcker ändå för att vi ska få i oss en veckas rekommenderad mängd omega-3, säger hon.

SE ÄVEN: Så avslöjar du laxbluffen

LÄS ÄVEN: Frysta laxfiléer badar i vatten

Malthus hade väl fel redan för 200 år sedan ? 

masken44

Fler kommentarer 127

95 procent av laxen vi äter i Sverige importeras från Norge.
På tio århar mängden lax som importeras från Norge nästan tredubblats till 34000 ton lax i fjol.
I fjol fiskades cirka 696 ton vild lax i Norge, drygt en halv procent av den totala laxfångsten.

Två fleromättade fettsyror, omega-3 och omega-6, finns i lax. Studier visar att dessa fettsyror bland annat kan minska risken för sjukdomar i hjärta och kärl. Omega-3 finns i första hand i fet fisk. Omega-6 finns i mycket av det vi äter som innehåller vegetabiliska oljor.

De två fettsyrorna behövs bland annat för att hjärnan och ögonen ska utvecklas och fungera och för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler. De påverkar också blodtrycket, hur njurarna fungerar och vårt immunförsvar. Forskning pekar på att det är viktigt att inta en balans mellan dessa två, men problemet är att många äter för mycket omega-6 och för lite omega-3.

Ny forskning visar att omega 3-fettsyran i lax kan öka risken för fetma och diabetes typ två eftersom laxen innehåller miljögifter som lagras i fiskens fett.

Visa mer fakta
Visa kommentarer (127 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se

Toppnyheter Mat & Vin

Webb-tv
Webb-tv

Starka protester mot Barbiehuset

En rosa dröm eller kvinnoförnedring.

”Varna Florens för
Dan Browns nya bok”

Litteratur

Läsarna kommer att löpa amok.

Diagnoserna hjälper oss alla att bli sjuka

Under strecket

Hälsan har blivit religion.

John le Carré: Jag var aldrig någon spion

En myt

Drogs alltid åt fantasin – inte spioneri.

Sara Danius. Bildspel

”Tredjedel kvinnor – bättre än styrelser”

Söndagsintervju

Sara Danius om Akademien.

”Argaste gubben
i hela rockhistorien”

Kultursvep

Kritikerna älskar filmen.

Tala Madani. Bildspel

Hon hamnade mitt
i barnporrsdebatten

Reportage

SvD träffar konstnären Tala Madani.

Quiz

Hur inleds romanen The Great Gatsby?

Slutraderna är ofta citerade. Testa dig själv.

Finlands Krista Siegfrieds kysser en av sina dansare. Webb-tv

Finska kyssen som väcker debatt

”Vissa länder är mer toleranta”

Recensioner