Det är forskare vid San Diego State University som genomfört undersökningen genom att låta 31 personer äta 50 gram choklad varje dag under två veckor. En del av gruppen fick äta mörk choklad, en annan mörk choklad som blivit upphettad och den sista gruppen fick äta vit choklad.

Och trots den korta testtiden såg forskarna resultat. Medlemmarna i grupperna som ätit mörk choklad hade fått lägre blodsocker och lägre nivåer av det dåliga kolesterolet, i förhållande till gruppen som åt vit choklad.

QUIZ: Vad vet du om choklad?

Men för att den mörka chokladen verkligen ska vara nyttig gäller det att hålla sig till små mängder. Ett större dagligt intag av mörk choklad leder till viktuppgång av det ökade antalet kalorier samt en större mängd fett.

– Vi hade inte svårt att hitta personer till forskningen då alla gillar att äta choklad. Men vi fick säga till försökspersonerna att inte äta mer än 50 gram om dagen, säger en talesperson för forskarteamet till Daily Mail.

Forskningsresultatet kommer att presenteras vid Experimental Biology 2012 i San Diego senare i år.

LÄS MER: Experter: Den chokladen är nyttigast

LÄS MER: Maten som kan bota sjukdomar

RECEPTSPECIAL: Baka med choklad

FACEBOOK: Bli kompis med oss på Facebook – få recepttips, senaste nytt i mattrender och delta i debatter