Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Metabolism, men det bör direkt påpekas att den finansierats av den amerikanska äggindustrin.

Forskarna vid Universitetet i Connecticut har låtit medelålders kvinnor och män med så kallat metabolt syndrom, olika riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom, äta tre ägg om dagen eller motsvarande mängd av ett annat livsmedel med liknande näringsinnehåll.

Trots att "äggätarna" fick i sig dubbelt så mycket kolesterol som tidigare kunde forskarna efter tolv veckors diet inte se någon förhöjning av kolesterolnivåerna i blodet. Alla deltagare i studien hade tvärtom fått sänkt blodfett och en högre andel av det nyttiga kolesterolet HDL.

– Numera har man upptäckt att det hos friska människor finns en kontrollfunktion så att när man får i sig mycket kolesterol genom maten minskar upptaget av kolesterol, säger Hanna Eneroth, risk- och nyttovärderare vid Livsmedelsverket.

I måttliga mängder är ägg ett nyttigt livsmedel som exempelvis innehåller hög halt av högvärdigt protein. Gulan innehåller också fettlösliga vitaminer, främst A-vitamin och E-vitamin.

– Äggulan är ju den fetare delen och vitan är den mer proteinrika delen, så vitaminerna finns mycket i äggulan. Men vad äggen innehåller beror på foderkompositionen. Beroende på vad hönorna får för foder så kan också vitamininnehållet variera, säger Eneroth.

Att äta ägg till frukost eller använda det i matlagningen är enligt forskarna bara positivt för den som vill minska på bukfetman. En ordentlig frukost med exempelvis fil, fullkornsmüsli, frukt och ägg gör att man är mätt längre och därför inte luras att småäta igen efter någon timme.

Det mår midjemåttet bra av.

Populära quizar om mat

Gör Edward Bloms quiz om snabbmat

Hur många kalorier innehåller en banan?

Hur mycket vet du om snabbmatskedjorna?