Annons
X
Annons
X

Mängder av klagomål mot Klarnas fakturor

Det hajpade it-bolaget Klarna kritiseras av en mängd kunder. Många uppger att de får fakturor med påminnelseavgifter och inkassokrav direkt, utan att ha nåtts av någon originalfaktura. Konsumentverket är kritiskt till Klarnas fakturerings­metoder av ­flera skäl och granskar just nu om bolaget uppträder lagenligt.

Foto: KLARNA (MONTAGE)

Betaltjänstbolaget Klarna har länge hyllats som ett svenskt superbolag som de senaste åren växt kraftigt. Bolaget fick nyligen in pengar i en nyemission från några av Sveriges mest välkända riskkapitalister, som Altors grundare Harald Mix och EQT:s vd Thomas von Koch. Nytt kapital behövdes för att finansiera bolagets expansion i Tyskland.

Men en rad personer som hört av sig till SvD Näringsliv menar att bolaget sysslar med tveksamma affärsmetoder. En bankman berättar om hur han vid ett flertal tillfällen handlat via Klarna och fått påminnelsefaktura innan han fått någon ordinarie faktura. Just det här är det många läsare som hör av sig till SvD Näringsliv om.

Glen Eriksson är en av dem som haft problem med bolaget. Han prenumererade på TV4-Play och plötsligt kom varken faktura eller sms-avisering som tidigare.

Annons
X

– Däremot fungerade det utmärkt när påminnelse- och räntefakturan kom. Jag orkade inte ens bråka utan sade upp bekantskapen med TV4, på grund av Klarna, vilket jag även meddelade TV4, säger han och fortsätter:

– Man undrar om utebliven-faktura-tricket är en affärsidé. Klarna tar 60 kronor i avgift för att inte göra någonting, och kunden är rättslös - hur ska jag bevisa att jag inte fått en faktura, undrar Glenn Eriksson.

Andra kunder vittnar om att Klarnas kundtjänst återtagit påminnelseavgiften när de ringt och bestridit den. Trots det har Konsumentverket fått in klagomål.

– Vi har under det senaste året fått in en del anmälningar mot Klarna. Vanligast är att anmälningarna handlar om att konsumenten uppger att denne inte har fått faktura från Klarna utan bara fått påminnelsefakturor och inkassobrev, säger Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket.

Finansinspektionen (FI) får också in anmälningar och man ger en liknande bild som Konsumentverket.

– Det handlar om att konsumenter klagar på att de vare sig fått faktura eller påminnelsebrev innan de får ett inkassokrav, säger Karin Boman Röding, pressekreterare på FI.

Även på inkassokrav kan koncernen få inkomster, eftersom Klarna äger ett eget inkassobolag.

Bolaget kritiseras av flera anledningar för sina fakturor. Konsumentverket har ett pågående ärende mot Klarna just nu. Det handlar dels om marknadsföring av delbetalning på faktura, dels en granskning av Klarnas så kallade uppläggningsavgifter.

– Konsumentverket har framfört kritik mot Klarna vad gäller att bolaget marknadsför ett delbetalningsalternativ på fakturorna, trots att konsumenten har valt fakturabetalning vid köptillfället, säger Martin Ekelöf och berättar att Konsumentverket också har begärt in uppgifter om Klarnas uppläggningsavgifter för att avgöra om de är lagenliga.

– När konsumenten väljer att delbetala ska denne betala en uppläggningsavgift. Denna varierar hos Klarna beroende på löptiden på delbetalningen. Men avgifter för krediter får inte tas ut hur som helst, och det är det vi kontrollerar i granskningen, säger Martin Ekelöf.

Erik Engellau-Nilsson, pressansvarig på Klarna, skriver i ett mejl att man tar ”väldigt allvarligt på den här frågan” och att man jobbar oavbrutet med att förbättra sina processer. Han nämner en rad anledningar till att en konsument inte fått fakturan eller missat den.

– Exempelvis att man har glömt bort den, inte sett att man har fått mejl från oss, att mejlet har hamnat i spamfiltret eller att man har missat att fakturan sitter på paketet som man har beställt. Oavsett orsak jobbar vi för att minimera risken för att man som konsument ska drabbas av det.

Att det är så många kunder som upplevt problemet kan ha att göra med det stora antalet transaktioner Klarna hanterar, menar Erik Engellau-Nilsson.

– Det är givetvis så att vi inte på något sätt satt detta i system. Det är otroligt beklagligt varje gång en konsument inte upplever att de får perfekt service från oss, och vi tar omedelbart bort avgiften om man kontaktar oss.

Annons
Annons
X
Foto: KLARNA (MONTAGE) Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X