Annons
X
Annons
X

Många vinnare på höghastighetsbanor

Många är vinnare när Sverige nu ska bygga höghastighetsbanor. Först tågresenärerna men också godsttrafiken på järnväg och en stor del av byggbranschen. Däremot betyder det här döden för inrikesflyget.

PERSPEKTIV | MILJARDSATSNING PÅ JÄRNVÄGEN

Som SvD Näringsliv skrev om i måndagens tidning ska Sverige som flera andra länder i Europa satsa på banor för höghastighetståg, det vill säga tåg för hastigheter upp till 320 kilometer i timman. Riktigt snabba tåg är sedan länge stort på kontinenten och inte minst i Japan och Sverige har hamnat på efterkälken.

Beskedet idag från regeringens utredare Gunnar Malm var väntat men är ändå lite överraskande. Det som kanske förvånar är att han ger klartecken till två banor; Götalandsbanan (Stockholm–Göteborg) och Europabanan Stockholm–Malmö. Många hade annars trott att Europabanan med start i Jönköping och ner till kontinenten skulle komma senare.

Det var inte länge sedan flyget var större än tåget på sträckan Stockholm–Göteborg. Men tåget har nu fler resenärer här och flygets fördelar på Malmö är snart också borta. När en tågresa från Stockholm till Malmö tar 2,5 timmar och till Göteborg 2 timmar, ja då kan flyget snart klappa igen.

Annons
X

Kort restid och kanske också oförändrade biljettpriser är naturligtvis bingo för resenärerna. Gunnar Malm tror att biljettpriserna kan hållas oförändrade, det är dock en gissning. Men den kommande avregleringen då SJ mister monopolet kommer öka konkurrensen, i de bästa världar betyder det lägre priser.

Idag är det trångt på spåren. Med separata dubbelspår för höghastighetstågen avlastas stambanorna och godstågen blir inte samma proppar som idag. Och byggena kommer att ge tusentals nya jobb för konsultbolag, byggbolag och tågbyggarna.

När får vi då dessa höghastighetsbanor? Gunnar Malm gissar på 2023-2025 alltså ganska långt fram i tiden. Mycket kan hända fram till dess men att tåget ska vara utkonkurrerat av ny teknik tror ingen på idag. Det var annars vad som hände ett annan gigantisk svensk infrastruktursatsning, bygget av Göta Kanal som slogs ut av ångloken.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X