Annons
X
Annons
X

”Man måste inse att det är omodernt med få kvinnor i ledningen”

Andelen kvinnor i techbranschen behöver bli en huvudfråga för bolagen – och kvinnor måste själva börja välja andra roller. Det säger några av besökarna på techkonferensen Women In Tech till SvD.

Bild 1 av 6

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater:

Hur ser du på Allbrights rapport om att börsbolagens ledningar kommer att vara jämställda 2040, om utvecklingen sker i samma takt som nu?

– Det låter optimistiskt, tycker jag. Om man ser till de senaste åren har det inte förändrats särskilt mycket. Kvinnor kommer upp i högre ledarskapspositioner, men tar sig inte hela vägen upp till vd-posterna. Det kan bero på att det i större grad är männen som väljer vilka som blir vd. Jag tror att det kommer att dröja ytterligare en generation innan vi verkligen ser en skillnad. Kvinnor blir marknadschefer och HR-chefer, men vd blir man sällan.

Hur kan man förändra det?

– Genom att lyfta den här hälsosamma debatten och inse att det är omodernt att ha få kvinnor i sin ledning.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 6

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Saga Lindberg, kundtjänstchef:

– Jag är här för att bli inspirerad, bygga ut mitt nätverk och kanske kompetenshöja mig själv lite grann.

Hur kan man få in fler kvinnor i techbranschen?

– Just genom sådana här heldagar fulla med inspiration. Jag tror att förändring kommer från kvinnorna. Genom att stärka sig själv och jobba för ett mål kommer man långt. Min manliga chef kommer inte göra det åt mig.

Prova SvD digital i 1 månad – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 6

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Kerstin Iremark, analyschef på Meltwater:

– Kvinnor måste också börja våga välja annat än de mer givna rollerna. Om vi tänker själva vad vi verkligen vill göra kommer vi också att hamna på andra platser.

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 6

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Johanna Öjeling, projektledare på Womengineer samt student, Unn Svanström, konsult på Netlight, Elin Nilsson, student och Isabell del Val Mäkinen:

Unn Svanström:

– Vi är här för att bli peppade! Det är skönt att se en techkonferens där förhållandet mellan både talarna och besökarna är det omvända jämfört med många andra konferenser. Det är inspirerande.

Isabell del Val Mäkinen:

– För att få in tjejer i branschen behöver man bygga upp ett intresse tidigare. Jag kan bara se till mig själv, jag är ju intresserad av den här branschen för att jag blev intresserad tidigt. Det tänket satte sig redan i skolan, där vi fick prova på olika teknikgrejer.

Johanna Öjeling:

– Det är också viktigt att lyfta fram förebilder och kunna identifiera sig med andra i branschen. Annars har man en bild av hur exempelvis en utvecklare är, utan att kunna se själv att det skulle kunna vara en själv.

Elin Nilsson:

– Vi behöver också bredda vad tech faktiskt är. Tech är inte bara datorer, tech är ju allt vi använder. Tech är Instagram till exempel.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 6

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Katarina Berg, global HR-chef på Spotify:

– För att förändra måste man göra den här frågan till sin huvudfråga och verkligen prioritera den. Vi pratar gärna om siffror, men vi måste prata mycket mer om inkludering. Vi har blivit betydligt bättre på att prata om mångfald exempelvis, men vi måste börja inkludera också.

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 6

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Lena Haydt, produktägare, Tyskland:

– Jag är här för att lyssna och förhoppningsvis lära mig massor.

Hur ska man göra för att få in fler kvinnor i branschen?

– Genom kunskap, definitivt. En stor del av det ligger hos företagen, som måste ta besluten att faktiskt anställa en kvinna. Sedan tror jag att man kan göra mycket genom att lyfta det här viktiga ämnet. Däremot tror jag mer på att faktiskt "göra" i stället för att bara prata om det. Vi pratar ju om oss kvinnor hela tiden, men vad gör vi egentligen rent konkret för att förändra branschen?

Annons
Annons
X
Annons
X