Annons
X
Annons
X

Magen i uppror av tillsatta fibrer

Samma kostfiber som ger lök­ätare väderspänningar har ­blivit vanlig i lågfettprodukter, lättsockrat och GI-mat. Inulin och den nära släktingen oligofruktos tillsätts i allt från müsli och mejeriprodukter till skinka och glass, visar SvD:s kart­läggning. En vanlig frukost kan räcka för att göra magen ­orolig.

Formbröd med frön.

Formbröd med frön. Foto: MALIN HOELSTAD

Åratals rekommendationer om att äta kostfibrer har fått konsumenterna att reflexmässigt scanna av mängden fibrer på matetiketterna. Tillverkarna fyller på med nya tillsatta fibrer för att göra varorna mer attraktiva, men också för att ge fyllnad och konsistens åt livsmedel som tömts på fett och kolhydrater.

Några anses bra för magbakterierna när de serveras i lagom dos. Men blir ett problem när de plötsligt finns överallt.

–Lite inulin är bra och kan bidra till en bättre bakterieflora i magen, men för mycket är dåligt, säger Joanne Slavin. Hon är professor vid Minnesota-universitetet och världsledande fiberforskare som ingick i den kommitté som nyligen såg över USA:s kostråd.

Annons
X

Inulin är känd för att ge gasbildning.
Irene Mattisson, nutrionist på Livsmedelsverket.

Inulin och oligofruktos, som även kallas sött inulin, är kostfibrer som passerar genom tunntarmen och ger mat åt goda lakto- och bifidobakterier i grovtarmen. Men om man får för mycket blir fibrerna också mat åt bakterier som E.coli, Klebsiella och Clostridium, och dessa producerar koldioxid, vätgas, kvävgas, illaluktande sumpgas och olika svavelföreningar.

–Det finns studier som visar att 40 gram inulin ger diarré, säger Joanne Slavin. Många känner obehag av betydligt mindre.

I ett försök lät Joanne Slavin 26 testpersoner äta en frukost som preparerats med olika halter av inulin och oligofruktos. Så gott som alla rapporterade åtminstone milda symtom. Värst besvär upplevde de som fick tio gram oligofruktos, denna fiber bryts snabbare ned i tarmen och orsakade gasbildning, magkramper, yrsel och även diarré.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Medan de flesta kunde tolerera upp till tio gram av inulin gav oligofruktos ofta symtom redan vid fem gram.

    När SvD tog en runda i butikerna hittade vi snabbt många varor där tillsatt oligofruktos och inulin drar upp fiberhalten.

    Inulin finns i flera sorters lättglass, i frysta lunchpajer, hälsoyoghurt och skinkpålägg. Men även i godis, blåbärssoppa och efterrättsmix som pannacotta.

    I påkostade bantningsdieter ingår inulin som bulkvara i soppor, smoothies och näringsrika bars. Där hittar vi också oligofruktos och polydextros där det senare har så kraftig laxativ effekt att det är barnförbud och regler för obligatorisk varningsmärkning i USA.

    Oligofruktos är ännu vanligare än inulin och ingår som framträdande ingrediens i ett stort antal fling- och müsliblandningar.

    Äter man naturliga råvaror som vete, lök, banan och agave så är det, enligt Joanne Slavin, nästan omöjligt att överdosera. Men när renframställt inulin tillsätts i en mängd oväntade livsmedel, och även i drycker och snacks kan man få i sig mer än magen tolererar, varnar Slavin.

    Beräkningar har visat att en normal västerländsk kost ger 7–8 gram inulin per dag enbart från vete, lök, vitlök, purjolök och andra grönsaker. Samtidigt är de flesta forskare överens om att fem gram inulin är tillräckligt för en god effekt på magens bakterieflora vilket innebär att ytterligare tillskott är onödiga.

    Joanne Slavin tror ändå att användning av fibrer som inulin kommer att öka i framtiden. Tillverkarna möts av en stigande efterfrågan på varor med lite kalorier, lite socker, lite fett, lite kolhydrater och lite salt, men som samtidigt ska vara fiberrika och smaka gott.

    Den ekvationen går inte ihop med traditionella recept och för många framstår inulin som en perfekt lösning som tillverkarna kan manipulera kemiskt så att livsmedlet motsvarar kundernas förväntningar om smak och konsistens utan att ge mycket kalorier och blodsockersvängningar. Joanne Slavin beskriver inulin som mattillverkarnas ”nirvana”.

    Irene Mattisson som är nutritionist på Livsmedelsverket säger att det är en potentiell fara i att en ingrediens kan bli väldigt populär och att man därför exponeras så mycket att det blir problem.

    –Inulin är känd för att ge gasbildning och det är rent praktiskt svårt för konsumenterna när man får i sig det från många olika håll.Mitt råd är att äta ett varierat utbud av riktig mat med fullkorn, frukt och grönsaker där man får i sig en naturlig mix av fibrer, säger Irene Mattisson.

    Annons
    Annons
    X

    Formbröd med frön.

    Foto: MALIN HOELSTAD Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X