Annons
X
Annons
X

M attackerar MP-ministrar i sociala medier

S-trion Stefan Löfven, Margot Wallström och Magdalena Andersson får störst genomslag i tidningarna av alla ministrar, visar SvD:s undersökning. Men MP-ministrar omnämns betydligt oftare i sociala medier än i traditionella medier – ofta i mycket negativa ordalag.

Miljöpartiets språkrör och vice statsminister Åsa Romson har blivit hårt ansatt i sociala medier, bland annat efter presskonferensen tillsammans med Stefan Löfven i november när regeringens nya politik på migrationsområdet presenterades.

Miljöpartiets språkrör och vice statsminister Åsa Romson har blivit hårt ansatt i sociala medier, bland annat efter presskonferensen tillsammans med Stefan Löfven i november när regeringens nya politik på migrationsområdet presenterades. Foto: Janerik Henriksson/TT

69 974 svenska tidningsartiklar har nämnt statsminister Stefan Löfvens namn under 2015 fram till och med november. På prispallen över de tre mest omskrivna ministrarna finns också utrikesminister Margot Wallström och finansminister Magdalena Andersson.

Det visar den undersökning som SvD låtit mediebevakaren Retriever ta fram. I princip samtliga svenska dagstidningar ingår, både artiklar som publicerats på nätet och i pappersupplagor.

– I förra regeringen såg vi tydligt att det var moderattrion Reinfeldt, Borg och Bildt som fick mest uppmärksamhet, och nu är det samma ministerposter som syns mest i tidningarna. Efter många år då manliga ministrar syntes mest är det positivt att kvinnorna tar mer plats i toppen. Dock beror det på vilka ministerposter de har och förmodligen inget annat, säger Ioanna Lokebratt medieanalytiker på Retriever.

Annons
X

Totalt sett syns emellertid männen fortfarande mer än kvinnorna. Men om statsministern räknas bort så syns istället kvinnorna något mer än männen.

Andelen statsråd som är utlandsfödda – fyra stycken – motsvarar på ett ungefär hur det ser ut i hela befolkningen. Men här finns en klar underrepresentation i den mediala synligheten. 6 procent av artiklarna handlar om utlandsfödda ministrar trots att de utgör 17 procent av regeringen.

– De har ministerposter som inte uppmärksammas av media särskilt mycket. Men självklart finns det ministrar som kan anstränga sig mer för att få genomslag i media. Energiminister Ibrahim Baylan är i princip osynlig i rapporteringen. Med klimatmötet i Paris borde han ta tillfället i akt och synas mer i de frågor han ansvarar över, men han försvinner helt, säger Ioanna Lokebratt.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    SvD har även låtit omvärldsbevakaren Lissly undersöka hur ofta ministrarna nämnts på sociala medier som Twitter, Facebook, bloggar och forum i år. Också här dominerar statsministern, men sedan finns flera viktiga skillnader.

    Exempelvis är finansministern inte alls lika omtalad på sociala medier som i traditionella. I stället kommer Miljöpartiets språkrör Åsa Romson och Gustav Fridolin på plats två och tre.

    När antalet omnämnanden i sociala medier ställs i relation till antalet omnämnanden i traditionella medier framträder ett tydligt mönster i SvD:s granskning.

    De tre miljöpartistiska statsråden Mehmet Kaplan, Åsa Romson och Gustav Fridolin nämns närmare sex gånger så ofta i sociala medier som i traditionella medier. Det är en betydligt kraftigare övervikt för engagemanget i sociala medier än för övriga ministrar.

    Mycket av det som skrivs om MP-ministrarna är kritiskt och ofta nedlåtande.

    – Särskilt Romson har otur i sina formuleringar. Hennes uttalanden gör sig bra på sociala medier och är lätta att göra sig lustig över. Det är framförallt tre händelser som spridits viralt i år: När hon kallade Medelhavet det nya Auschwitz, när hon uttalade sig klumpigt om terrordåden i Paris och när hon började gråta på en presskonferens, säger Gustav Barck, analytiker på Lissly.

    Många av inläggen om MP-ministrarna skrivs av olika satirkonton. Men, visar SvD:s genomgång av Lisslys data, även moderata politiker ligger bakom en stor andel.

    Det mest spridda inlägget från en politiker om Romson i år skrevs av Carl Bildt (M):

    Den politiker som oftast skriver om Romson och Fridolin är Lars Beckman (M), kommunfullmäktigeledamot i Gävle. Han har under förra året skrivit eller retweetat 558 inlägg om Romson, alltså mer än ett om dagen.

    Moderaternas partisekreterare Tomas Tobé säger att det inte finns någon strategi från partiet att specifikt angripa Romson, Fridolin och Kaplan på sociala medier.

    – Nej. Däremot har vi en oppositionsgranskning av både S och MP. Åsa Romson är vice statsminister, Gustav Fridolin är utbildningsminister, Mehmed Kaplan är bostadsminister. De ansvarar för centrala delar av den svenska regeringen, säger Tomas Tobé.

    Ett av de mest retweetade inläggen om Romson i år är skrivet av moderata riksdagsledamoten Hanif Bali:

    Är det okej att uttrycka sig så?

    – Man ska alltid tänka efter hur man uttrycker sig i sociala medier. Det finns exempel där man skulle tänkt efter mer, säger Tomas Tobé.

    I både traditionella och sociala medier har genomslaget för olika ministrar varierat över året. Framförallt syns tydliga effekter av höstens flyktingkris, med en kraftig uppgång för i synnerhet inrikesminister Anders Ygeman (S). Under en vecka i november var han till och med mer omskriven i tidningarna än statsministern.

    Miljöpartiets språkrör och vice statsminister Åsa Romson har blivit hårt ansatt i sociala medier, bland annat efter presskonferensen tillsammans med Stefan Löfven i november när regeringens nya politik på migrationsområdet presenterades.

    Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X