Annons
X
Annons
X
Av SvD

Lunarstorm är tillbaka – minns du Skunk?

Sveriges första stora communitysajt Lunarstorm gör comeback efter fem års tystnad. Skaparna ska ha jobbat på återstarten i flera år. "Nostalgiska skäl" sägs ligga bakom, enligt GP.

SvD passar på att påminna om andra svenska mötesplatser på nätet som försvunnit – eller nu för en mer undanskymd tillvaro.

Bild 1 av 5

Lunarstorm – lockade storföretagen

Grundades 1996 av IT-entreprenören Rickard Ericsson. Från början hette sajten Stajl Plejs men den bytte namn till Lunarstorm år 2000.

Sajten blev Sveriges första stora sociala mötesplats på nätet. Den ägdes av bolaget Lunarworks och fick sina intäkter från framför allt annonsörer. Senare utvecklade man flera betaltjänster och inledde samarbete med storföretag som Coca-cola och McDonalds.

Lunarstorm gick som tåget och var under sina glansdagar en av Skandinaviens mest besökta webbplatser. Men populariteten sjönk och 2010 kastade man in handduken.

Men nu ska alltså sajten återuppstå under namnet Stajlplejs, då rättigheterna till originalnamnet var för dyra att köpa upp.

”Vi skapar inte en hemsida för att konkurrera med andra sociala medier/bolag utan enbart av nostalgiska skäl. Till skillnad från dagens sociala medier där du har ett direkt flöde av information från dina vänner krävs det mer spaning, old school”, skriver gruppen på sajten.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 5

Bilddagboken – tappade 30 procent på ett år

Grundades 2004 av Sebastian Björkelid och Joakim Grönvall. Till skillnad från andra sociala nätverk var Bilddagboken framför allt ett verktyg för att dela bilder. 2007 var Bilddagboken den största ungdomssajten i Sverige.

De kommande åren drog sajten över en miljon unika besökare varje vecka. Men bara under 2010 försvann 30 procent av användarna. Då innehöll sajten mer än 268 000 000 bilder.

Genom att utnyttja en säkerhetsbrist fick hackare tillgång till sajtens databas, vilket innebar att alla konton – med e-postadresser, smeknamn och krypterade lösenord – sedan fanns tillgängligt på Internet.

Sajten finns fortfarande, men nu under namnet Dayviews.

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 5

Playahead – var fjärde skolelev använde sajten

Grundades 1996 och hette från början Hångelguiden. Målgruppen var ungdomar 15-25 år. 2005 var Playahead en av Sveriges största mötesplatser på nätet.

Nästan 23 procent av alla skolelever, upp till gymnasiet, använde sajten. Intäkterna kom från reklam och så kallade VIP-medlemskap. 2007 köptes Playahead upp av mediekoncernen MTG för 102 miljoner kronor.

Tre år senare meddelade man att sajten läggs ner.

Prova SvD digital i 1 månad – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 5

Skunk – lades ned 2010

Grundades 1998 av IT-entreprenören Andreas Harnemo och köptes upp av Spray år 2000, då antalet användare var på topp. Till skillnad från de allra flesta sociala nätverk införde Skunk en 18-årsgräns. Yngre användare fick vara medlemmar men deras konton syntes inte för andra personer.

Sajten gick från att vara en Sveriges största nätcommunitys till att bara locka ett par tusen besökare i veckan, och Skunk lades ner 2010.

Ett antal dagbokstexter från Skunk har getts ut i en antologi ”Skunk. De bästa texterna från skunk.nu”.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 5

Apberget – föll efter Uppdrag granskning

Grundades 2003 i Umeå. Sajten vände sig till ungdomar i framför allt Västerbotten. Den växte snabbt och det dröjde inte länge innan man började expandera.

2009 köpte Västerbottenskuriren 51 procent av aktierna i företaget. Apberget finansierades genom annonser och betaltjänster. Bland annat kunde man köpa virtuella prylar.

SVT:s Uppdrag granskning uppmärksammade i ett program att barn och ungdomar kunde göra av med mycket stora summor på sidan, och Konsumentverket förbjöd senare betaltjänster som riktar sig till minderåriga. Det i kombination med ett sjunkande antal användare ledde till att sajten stängdes ner i juli 2011.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X