Annons
X
Annons
X

Lätt jogging förlänger livet

Joggare lever längre än både soffpotatisar och de som hårdtränar. Resultaten från en stor dansk studie visar att regelbundna joggingturer i trivsam takt förlänger livet med ungefär sex år.

SvD:s maratonbloggare Petra Månström peppar andra till att börja löpträna – på lagom nivå.

SvD:s maratonbloggare Petra Månström peppar andra till att börja löpträna – på lagom nivå. Foto: LARS PEHRSON

Medan motion i Sverige ofta förknippas med snyggt utseende, status och stenhårda strapatser satsar vårt grannland Danmark på familjejogging i skönt tempo.

Nu visar det sig att den danska modellen är bäst för hälsan på lång sikt.

Copenhagen City heart study har i 36 år följt 20000 människor som 1976 ställde upp i Eremitageloppet. Studien är en av de största i världen på joggare och den första där det tydligt går att se hur träning påverkar vår livslängd.

Annons
X

För några år sedan rapporterades att Köpenhamnsbor som cyklar till jobbet hade minskat risken för att dö i förtid med 28 procent. En enorm hälsovinst jämfört med andra insatser.

Nu visar det sig att jogging är ännu bättre.

Enligt hjärtläkaren Peter Schnohr som leder studien ökar joggandet den förväntade livslängden med 6,2 år för män och 5,6 år för kvinnor. Längst levde de som joggade i långsam eller måttlig takt i mellan en och 2,5 timme i veckan, uppdelat på tre tillfällen i veckan.

Både de som tränade mindre, men även de som tränade mer och hårdare, levde kortare än de som tränade i lagom dos.

– Det ska vara trivsamt. Man ska sikta på att vara lite andfådd, inte mycket andfådd. Att träna mer än tre timmar i veckan och att träna intensivt är inte lika bra för hälsan på lång sikt, säger Peter Schnohr.

De som går och cyklar måste ta i ganska hårt för att nå samma puls som uppstår redan vid långsam jogg.

– På det sättet är jogging mycket effektivt. Man uppnår mycket resultat med en ganska liten upplevd ansträngning, säger Peter Schnohr.

Det avgörande tycks vara att motionen upplevs som så behaglig att den kan ingå i livsstilen under många år och högt upp i åldrarna.

Peter Schnohr tycker att både Norge och Sverige är allt för präglat av elitidrottens krav på maxresultat och borde lära sig av den danska attityden där det idag finns 900 stadslopp med gemytet i centrum.

– Vasaloppet har jag åkt många gånger och den absolut värsta upplevelsen var när jag kom på en bra placering. Det är både trevligare och bättre för hälsan att ta det lite lugnare. Lidingöloppet har jag också sprungit. Det tycker jag var fruktansvärt, säger Peter Schnohr som själv varit friidrottare på elitnivå.

– Men norrmännen är nästan ännu mer galna med sitt Birkebeinerlopp.

På senare år har det blivit populärt på svenska gym med högintensiv intervallträning. Med några få minuters maxbelastning kan man uppnå samma effekt, åtminstone vad gäller vissa värden, som av flera timmar jogging.

Peter Schnohr tycker att sådan högintensiv träning kan vara okej för elitidrottare och andra som är mycket vältränade.

– För vanliga svenskar skulle jag inte rekommendera detta, först och främst för att risken för skador på muskler, senor och leder är mycket större.

Den hårdsatsande svenska inställningen till träning riskerar enligt Peter Schnohr att utestänga många människor från att motionera över huvud taget. Vardagsmotion som att gå eller cykla till jobbet kryddat med regelbunden lätt jogging är viktigare än punktvisa extremsatsningar som följs av stillasittande.

”Prestationshets främmande i Danmark”

blog.svd.se

Smal och otränad – ingen hit

blog.svd.se
Annons
Annons
X

SvD:s maratonbloggare Petra Månström peppar andra till att börja löpträna – på lagom nivå.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X