Annons
X
Annons
X

Lärarnas nya strategi fick stopp på kränkningarna

På Sätraskolan minskade intresset för den omdiskuterade appen Periscope när skolpersonalen började använda den och titta på vad eleverna livesände från skolan.

– Sen lärarna kom in i sociala medier har man blivit försiktigare, säger Lidia Hagos som går i nian.

Eleven Linda Hagos finns på nästan alla stora sociala medier, som Twitter, Instagram, Snapchat och Kik.

Eleven Linda Hagos finns på nästan alla stora sociala medier, som Twitter, Instagram, Snapchat och Kik. Foto: Anders Ahlgren

Flera skolor runt om i landet har den senaste tiden förbjudit användandet av appen Periscope, där användare kan sända vad de filmar med mobilen så att andra användare kan se i realtid. I en debattartikel i Expressen skrev läraren Sara Bruun larm om att det förekommer att elever filmar sina lärare i smyg och att appen ger elever incitament att kränka lärare. Till exempel genom att skriva saker som “vid 50 likes slår jag min lärare i röven”.

Liksom på många andra skolor blev Periscope snabbt populärt på Sätraskolan i Stockholm. Rektor Margareta Forsman och några andra anställda på skolan skaffade själva appen för att se hur den fungerade. I appen finns en kartfunktion för att hitta livesändningar från specifika platser och på så sätt kunde personalen enkelt ha koll på allt som sändes från skolans område. Eftersom sändningarna sker live kunde personalen dessutom ingripa direkt när de såg att elever filmade något som kunde vara kränkande eller som kunde vara farligt.

Det spreds att “lärarna är inne på Periscope så ta det lugnt”.

Annons
X

Lidia Hagos berättar att ryktet gick snabbt och att det ledde till att intresset för appen snabbt minskade.

– Det spreds att “lärarna är inne på Periscope så ta det lugnt” Då blev man orolig för att vara med i bakgrunden på någons Periscope när man gör något man inte får. Så om man såg någon hålla upp telefonen vände man bort huvudet, säger Lidia Hagos.

Margareta Forsman är rektor på Sätraskolan i Stockholm. Foto: Anders Ahlgren

Dilshad Taib, som också går i årskurs nio, säger att det först kändes som att lärarna ville kontrollera vad eleverna gjorde på fritiden.

– Men man märkte snabbt att de inte kollade sådant, säger Dilshad Taib.

Margareta Forsman berättar att skolpersonalen försöker vara på samma arenor som eleverna så långt det går, men utan att lägga sig i barnens privatliv.

Men man vet aldrig vem det är som kollar. Man vet aldrig vad den personen har för tankar och vad de ska göra.

Tanken på att lärarna kan se vad Lidia Hagos gör har bidragit till att hon blivit försiktigare, och till exempel har gjort sitt Instagram-konto privat så att bara följare hon godkänner kan se bilderna hon lägger upp där. På ett sätt är det bra att bli medveten om att man inte alltid har kontroll över vilka som följer en på sociala medier, tycker Lidia Hagos.

– Om man är inne i appen och bestämer sig för att öppna en livestream, då kanske man tror att det bara är någon kompis som kollar. Men man vet aldrig vem det är som kollar. Man vet aldrig vad den personen har för tankar och vad de ska göra, säger Lidia Hagos.

Dilshad Taib och Lidia Hagos går i nian på Sätraskolan i Stockholm. Foto: Anders Ahlgren

Margareta Forsman tror inte på att förbjuda mobiltelefoner eller sociala medier i skolan.

– Då blir det ingen dialog. Det är bättre att prata om fördelarna och nackdelarna. Vi kan aldrig förbjuda bort social medier utan vi måste inkludera oss i dom på ett bra sätt.

Vissa lärare förbjuder dock mobiltelefoner på lektionerna medan andra använder sociala medier i undervisningen, till exempel genom grupper på Facebook där läxor och annat läggs upp, att låta eleverna söka information om ett ämne i sina telefoner eller använda chattverktyget Kik för att hålla kontakten om någon till exempel är sjuk.

Nu diskuterar en del lärare om det går att använda Periscope i undervisningen, till exempel genom att sända lektioner så att elever som är frånvarande kan hänga med på distans.

Lidia Hagos finns på nästan alla stora sociala medier.

– Alla unga är med på sociala medier, det är något vi tycker om att hålla på med. Man söker bekräftelse och är social helt enkelt. Folk får reda på vem man är och vad man gillar att göra. Man får en röst ut i samhället, säger Lidia Hagos.

Eleven Linda Hagos finns på nästan alla stora sociala medier, som Twitter, Instagram, Snapchat och Kik.

Foto: Anders Ahlgren Bild 1 av 3

Margareta Forsman är rektor på Sätraskolan i Stockholm.

Foto: Anders Ahlgren Bild 2 av 3

Dilshad Taib och Lidia Hagos går i nian på Sätraskolan i Stockholm.

Foto: Anders Ahlgren Bild 3 av 3
Annons
X
X
X
X
Annons
X