Annons
X

Läget låst mellan bussparter

Inga samtal, inga kontakter, inga planerade möten – så är läget vid 13-tiden på onsdagn mellan parterna i busskonflikten.

Foto: SÖREN ANDERSSON / SCANPIX

Grafik

Foto: LINDA FORSELL / SVD / SCANPIX

1 miljon bussresor

En vanlig dag gör 725 000 människor 2,5 miljoner resor med SL. 1 miljon av dessa resor är bussresor.
Det finns 5 200 taxibilar i Stockholms län.
78 procent av alla som reser till jobbet i centrala Stockholm på morgonen reser med SL.

Ett och ett halvt dygn in på busstrejken i Stockholm – och ännu saknas alla försök till öppningar från någon av parterna i förhandlingsspelet.

– Det har inte varit några kontakter utöver det formella som måste ske med varselinformation och så, säger Bosse Sandholm, förbundsombudsman vid fackliga Kommunal, till SvD.se.

Annons
X

– Men vi är beredda att förhandla. Det är arbetsgivaren som måste förstå att de måste röra på sig

Bättre villkor för vila och rast, utökad rätt till fasta anställningar, och höjd lön med 1 600 kronor över 22 månader – så lyder några huvudpunkter som runt 6 000 privatanställda bussförare i Stockholmsområdeet nu gått ut i strejk för.

Krav som motsvarar det avtal som Kommunal tidigare nått för sina kommunalanställda förare – och som därför borde gälla även de privatanställda, anser fackets förhandlare.

Men hittills har motparten Bussarbetsgivarna sagt nej – och på onsdagen fanns inga nya besked.

– Vi har haft ett styrelsemöte under dagen, men inga möten om själva konflikten. Det finns inget nytt, säger Bussarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson till SvD.se vid lunchtid på onsdagen.

Strejken har slagit ungefär som väntat, enligt Peter Jeppsson.

– Det är inte vi arbetsgivare utan allmänheten som drabbas. Folk lider väldigt och drabbas på ett helt orimligt sätt, säger han och underkänner samtidigt fackets argument om att samma avtal som nåtts med kommunala bussarbetsgivarna borde kunna nås här.

– Man kan inte jämföra åtta kommunala bussbolag med våra runt 500 företag som kör allt från stads- och landsbygdstrafik till flygtrafik. Och hade det varit så viktigt att nå samma avtal borde man ha förhandlat med oss först.

En verklighetsbild som Kommunal inte alls delar. De stora bussföretagen har precis samma verksamhet som de kommunala och är fullt jämförbara, anser Bosse Sandholm.

Lön och arbetsmiljö var alltså främsta skälen till att förhandlingarna, som startade i mars, strandade.

Medlarnas bud fick ja av arbetsgivarna – men nej av Kommunal. Den erbjudna löneökningen på 9,6 procent under 36 månader var inte tillräcklig, ansåg Kommunal bland annat.

Annons
X
Foto: SÖREN ANDERSSON / SCANPIX Bild 1 av 3
Bild 2 av 3
Foto: LINDA FORSELL / SVD / SCANPIX Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Mer från Startsidan

Annons
X