Annons
X
Annons
X

Kungaboken delar branschen

I dag publiceras den kontroversiella boken om kungen, Carl XVI Gustaf – den motvillige monarken. På nytt väcks diskussionerna om vad man får påstå i en bok. SvD har pratat med några av Sveriges tyngsta förläggare om utgivningen.

Foto: PETER KRÜGER/SCANPIX

I dag dunsar den 350 sidor tjocka Carl XVI Gustaf – den motvillige monarken ner i 20 000 exemplar på bokdiskar runt om i Sverige. Den innehåller frapperande uppgifter om kungens privatliv, som redan har läckt ut i kvällspressen.

Kristoffer Lind, förläggare på Lind & Co där boken kommer ut, berättar att idén presenterades av journalisten Thomas Sjöberg för tre år sedan. På hans meritlista fanns redan två andra avslöjande böcker: Ingvar Kamprad och hans Ikea och Private med Milton och Milton om den svenske porrkungen.

Kristoffer Lind menar att Thomas Sjöberg ger den första helt osminkade beskrivningen av kungen.

Annons
X

– Om svenska folket läser boken, kommer de att få en förändrad bild av monarkin.

Boken inleds med ett porträtt av kungen under hans uppväxt. Detta är enligt förlaget ”den snälla delen”. Bokens andra och avslutande del är därmed den stygga, som genom kontroversiella uppgifter vill beskriva ”kungens kretsar och vänner”. Det är den andra delen som har fått kvällstidningarna att ägna både löpsedlar och otaliga sidor åt boken.

–Det har varit ett svårt material att arbeta med och därför har det tagit tid. Nu är allt väl undersökt och källorna kollade. Det är väldigt mycket som vi väljer att inte publicera, hävdar Kristoffer Lind.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Att ge ut en bok om kungens privatliv är ett beslut som de flesta förläggare naturligtvis skulle fundera en gång extra över.

    Norstedts fackboksförläggare Per Faustino säger att han själv inte skulle ha tagit sig an en sådan bok.

    – När det bara är skvallret som återstår och boken inte har bäring på något högre så är det för tunt. Även om det är inom lagens råmärken bör ett förlag fråga sig vad det vill vara.

    Svante Weyler på Weyler förlag, som tidigare i år gav ut boken Jorden de ärvde med många kritiska detaljer om den svenska adeln, försvarar däremot kontroversiell utgivning.

    – Det viktigaste är att en bok är sann. Sedan ska man förstås ta hänsyn till människor, men då lyder kungen under samma etiska regler som alla andra, resonerar han.

    Författarna av kungaboken använder sig delvis av anonyma källor. Martin Kaunitz är ansvarig förläggare för facklitteratur på Albert Bonniers förlag som gav ut Eva Franchells Väninnan: rapport från Rosenbad.

    Han påminner om att Eva Franchell också använde sig av dolda källor när hon skulle frigöra strukturer rörande makten i Göran Perssons Rosenbad.

    –En stor anledning till att hon fick göra det i fred var att hon placerade små budskap i närheten av de passagerna, så att de berörda personerna förstod att hon hade torrt på fötterna. Vi är inte främmande inför att jobba på det viset, det handlar bara om huruvida författaren är trovärdig och om det blir en bra text. Det är det som är frågan nu, säger Martin Kaunitz.

    Pelle Andersson, förlagschef på Ordfront, tror att en konsekvens av utgivningen kan bli att fler förlag vill tjäna pengar på den här typen av böcker.

    – Det finns många människor runt hovet som ser en möjlighet att börja läcka och berätta sina historier. Det kan vara vanskligt. Fördelen för medierna är att de är vanare än bokbranschen att hantera den typen av uppgifter.

    Liksom diskussionerna kring böcker som Maja Lundgrens Myggor och tigrar, Liza Marklunds Gömda och Lars Noréns dagböcker väcker alltså den här fackboken frågan om vad man egentligen får säga i bokform.

    –Våra lagar ger större möjligheter att säga saker i bokform än i tv eller tidningar. Så med en bok är risken större att man går för långt, påpekar Martin Kaunitz och tillägger att han inte ser den här boken som det nya.

    – Det nya är den digitala medievärlden, med sociala medier och webbsidor. Men den här boken kanske är den första Flashback-tråden som har tryckts mellan två pärmar. Vi får se, det blir spännande.

    Oavsett vad som händer verkar de flesta eniga om att Carl XVI Gustaf – den motvillige monarken blir en bästsäljare.

    – På så vis kan man vara avundsjuk när en konkurrent ger ut en sådan här bok. Får man två löp och tio till femton sidor i varje tidning, då är det klart att det är en försäljningssuccé, säger Pelle Andersson.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: PETER KRÜGER/SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X