Alla vet var Max Beauvoir bor. Och alla pekar åt samma håll: ”Fortsätt en bit till”, säger de, ”till skylten med mannen och ormen”.

Mycket riktigt, Le peristyle Mariani, ligger intill vägen i utkanten av otroligt fattiga Carrefour, en del av Port-au-Prince där småpojkar och grisar samtidigt bökar efter något att äta i sophögarna. Max Beauvoir kallas ibland voodoons påve men på denne distingerade gentlemans eget visitkort står det ”chef supreme du voudou haitien”.

–Det var min tur. Då gör man det, förklarar Max Beauvoir sin släktbakgrund med generalen som bekämpade Napoleons armé under slavkolonins befrielsekrig och hur sedan voodoo flätats in i både hans egen familjs och Haitis historia.


Vi sitter i översteprästens tropiska trädgård. Intrycket av honom som en kosmopolitisk distingerad gentleman störs bara korta ögonblick när det framgår att han tycker att förtalet av voodoo går för långt.

–Våra bästa vänner återfinns på universitet i utlandet, konstaterar Max Beauvoir om glädjen han känner över att det är möjligt att få en fil dr-grad i voodoo på franska och amerikanska universitet.


I USA suckade många kritiker över att 2011 blev zombiens år. Temat återkommer i populära tv-serien The walking dead, i Brian Ralphs tecknade roman Daybreak, i hyllade författaren Colson Whiteheads Zone one och i Otto Penzlers antologi Zombies! Zombies! Zombies! där han går tillbaka ända till 1839.

För Max Beauvoir är zombie-skräckisarna något av en hädelse, eftersom det är djupt tragiskt om någon anhörig skulle möta ett sådant öde.


Voodoo är en blandning av västafrikanska animistiska religioner som slavarna förde med sig och de franska plantageägarnas katolicism. Något missionerande förekommer inte, understryker Beauvoir, som istället förklarar att man i voodoo anser att naturen representerar guds närvaro.

–Alla befinner sig i krig mot voodoo men vi är absolut inte i strid med någon, säger Max Beauvoir, som också irriteras över allt tal om att jordbävningen 2010 skulle utgöra ett straff.


Och han uttalar namnet Sarah Palin med förakt. Varför i hela friden besökte denna högerkristna politiska stjärna just Haiti, undrar han och utgår ifrån att hon ville spela på fördomarna om voodoo som en primitiv religion.

–I voodoo finns ingen rädsla eller skräck. Vi är medvetna om att det finns faror i världen men vi bör möta dem tillsammans, som i det haitiska mottot Enhet ger styrka.