Ultrafeministen Valerie Solanas väcker rabalder fortfarande 44 år efter utgivningen av det kontroversiella Scummanifestet. När alla normer skulle vältas över ända 1968, blev hennes bok om Society of cutting up men en bomb i den amerikanska samhällsdebatten. Uppståndelsen blev inte mindre av att hon sedan sköt Andy Warhol rakt genom bröstet.

Den mansfientliga skriften om hur patriarkatet avskaffas, kan uppenbarligen uppfattas som lika explosiv idag – åtminstone har Söderortspolisen valt att bevaka Turteatern i södra Stockholm efter ett dödshot mot ensemblen.

–Vi förstår skådespelarnas oro. Det är ett aggressivt hot. Uppenbarligen finns det en hel del folk som inte fattar att pjäsen inte återspeglar skådespelarnas egna uppfattningar utan är ett uttryck för kultur, säger Johnny Petersson, chef för ordningspolisen i Söderort.

Det var inför måndagens föreställning som polisbevakning sattes in. Tidigare hade bland andra könsrollsdebattörerna Pelle Billing och Pär Ström på sina bloggar ifrågasatt att Scummanifestet åter spelas i Sverige, varefter nätdebatten började rusa i väg. Kring Fars dag var inläggen bortom kontroll. Droppen blev när en kvinnlig skådespelare mordhotades i bloggen ”Medborgarperspektiv”. Då ringde Turteatern till polisen.

–Det har varit ett väldigt nätdrev mot Turteatern. Särskilt i bloggarnas kommentarsfält var stämningen hatisk. Dessutom har vi fått många aggres–siva, skrämmande mejl, berättar regissören Erik Holmström.

Den gemensamma nämnaren för nätaktivisterna kallar Erik Holmström för ”antifeminism”. Men han förklarar att kritiken mot pjäsen samtidigt ofta framförs av pappor som inte vill att deras söner ska behöva se en mansfientlig pjäs som en del av gymnasieundervisningen. Turteatern har nämligen vänt sig till gymnasiet, vars lärare ofta ser pjäsen som en bra start för en diskussion bland eleverna.

En förälder som absolut vill förhindra att pjäsen spelas för gymnasieungdom är tvåbarnspappan David Knezevic, som är aktiv i nätverket Moderatmännen. Han tar avstånd från varje form av hot, men har på Facebook startat uppropet Nu räcker det! för att dra ihop en demonstration nästa måndag mot Turteatern och att pjäsen skattesubventioneras.

–Scummanifestet är ett hatmanifest som jag är emot på samma sätt som jag är emot Breiviks manifest. Vill vuxna se sådan teater så går det bra, men det är inte något som jag vill att min son och dotter ska behöva se i skolan, säger David Knezevic som ifrågasätter ”Varför det ska vara okej att strimla just män?”.

Turteatern påpekar att en teaterpjäs inte måste vara en pedagogisk lektion. Man anser att konsten måste få leka med påståenden och dra dem till sin extrem för att på så vis få publiken att själv börja reflektera. ”Om konsten inte tillåts att göra detta, vart är vi då på väg?”, resonerar teaterledningen.

Ur polisens synvinkel är pjäsens kritiska moment när den kvinnliga skådespelaren – mordhotad – öppnar ett fönster i teaterlokalen för att skrika ut Valerie Solanas mansfientliga budskap mot t-banestationen i Kärrtorps centrum. ”Mannen kommer inte längre att existera. Om män vore smarta skulle de syssla med biologisk forskning för att transformera sig till kvinnor. Det är omoraliskt att fortsätta att reproducera män, känslomässiga krymplingar…”

– Utanför är ju allmän plats, men nu bevakar vi att föreställningarna kan fortsätta som planerat, säger Johnny Petersson.

Facebookaren – och egenföretagaren – David Knezevic beklagar djupt att den yviga debatten har lett till polisbevakning, men hävdar att det är något som nu också drabbar kritikerna som vill demonstrera. Hotfulla motdemonstranter har nämligen hört av sig.

Teaterledningen, å sin sida, menar att man måste försöka förstå det djupt satiriska i texten, för att det ska bli rätt sorts debatt. När Scummanifestet spelas för skolelever följs pjäsen av diskussion. Dessutom rekommenderas lärarna att ha sett föreställningen i förväg.