Det var under Polarprisgalan som ett reklaminslag avbröt First Aid Kit mitt under deras hyllning till Paul Simon. Systrarna Klara och Johanna Söderberg kommenterade avbrottet av låten ”America” i SvD: ”De visste att låten var fyra minuter, det borde de kunna räkna till. Nu bröt de precis i den känsligaste delen, i klimax av sången. Det är inte okej.”

Nästa fadäs inträffade när ”Nyhetsmorgons” Peter Jihde ringde upp guldmedaljören Anna-Carin Ahlquist och precis när pingisstjärnan skulle svara på en fråga avbröts sändningen av reklam. I en krönika tog jag upp TV4:s nya policy att inte avvakta till ett lämpligt ställe att bryta in med reklam, utan bara hugga in mitt i en låt eller en fråga. Många är ju redan upprörda över de otaliga avbrotten i en långfilm.

Efter SvD-krönikan hörde många läsare av sig och meddelade att de i fortsättningen valde bort kanalen på grund av all reklam och de nya avbrotten.

Casten Almqvist, vd på TV4, försäkrar nu att det inte finns några nya riktlinjer på kanalen och lovar att ”avhuggningarna” ska upphöra.

–Jag läste din krönika och har använt den internt. Det som hände under Polarpriset är helt oacceptabelt liksom det andra exemplet med Peter Jihde. Vi måste se till att det inte händer igen.

Så det är inget påbud som gått ut?

–Tvärtom. Tvärtom. Vi tar frågan på ett väldigt stort allvar och är oerhört måna om allt som kan försvåra frågeställningen om reklam. Vi följer löpande attityderna i kvalitativa undersökningar där frågan är ”Vad tycker ni om reklam?” Inställningen har blivit svagt sämre, inte dramatiskt, men något sämre varje år – vilket vi tar på stort allvar.