Men vårtrötthet - finns det? Uppslagsböcker har inget mellan "vårtgård" och "vårtsvin" och hälsotidningar och hälsospalter handlar mer om vårdepressioner och ljusbehandling än enkel vårtrötthet som vi själva kan göra något åt. Är tröttheten och håglösheten så stor att det närmast liknar depression klarar vi den inte med egenvård.
Varför skulle man för resten vara trött på våren när allt blir ljusare, fåglarna börjar sjunga och vinterstövlarna kan ställas undan?
Det finns en förklaring:
I vårt växlande klimat måste vår biologiska inre klocka varje dag justeras mot den yttre. Om man får för litet dagsljus räcker justeringen inte och dygnsrytmen kommer i otakt. Snabba förändringar mellan mörker och ljus kan bli för mycket för själen. Inte för var och en av oss, men för en del.
Ljuset hämmar utsöndringen av hormonet melatonin i kroppen, det som brukar kallas sömnhormon och släpper därigenom fram det aktiverande hormonet cortisol. Är det mörkt bildas å andra sidan serotonin, som ser till att lugnande
melatonin utsöndras, vi blir sömnigare och har kanske ingen lust alls att stiga upp på morgonen. Även om det är ljust ute och koltrasten har börjat flöjta.

Kan man göra något för att bli piggare?
Jodå, ganska mycket. Här några råd mot marsmånadens trötthet med hjälp av vårdpersonal på olika nivåer, receptarier och hälsokostpersonal samt kloka gubbar och gummor:
Theresia Hellefur i Hälsa för allas butik i Alvik reagerar positivt på bekymret vårtrötthet och har många förslag. Först och främst rekommenderar hon för snabb vederkvickelse särskilt Chisan, som innehåller en direktverkande kombination av schisandra, rosenrot och rysk rot. Resultatet är en "super-adaptogen" som snabbt ger kroppen ny energi och ork, både fysiskt och psykiskt.
För långtidsverkan föreslår Theresia ginsengprodukter. Ett bra alternativ tycks vara blå eller röd Gerimax, som i många mindre studier visat sig ha bra effekt på både humör och prestationer.

Susanne Elinder, receptarie på apoteket Domherren i Nockeby rekommenderar också
ginsengprodukter. De är godkända naturläkemedel "traditionellt använda som stärkande medel vid nedsatt prestationsförmåga som trötthet och svaghetskänsla". Såvida kunden inte säger sig vara onormalt trött och bör söka läkare.
Att massera örsnibbarna på varandra eller sig själv lär också vara uppiggande. Samt konserverade granskott i vinäger. Och tio krossade kryddpepparkorn tre gånger om dagen i tio dagar. De sistnämnda är råd från det allomfattande nätet, råd som vi dock inte prövat.

Ät allsidigt,och kasta inte i dig maten. Du behöver inga extra vitaminer eller mineraler om du äter klokt. Ett glas juice direkt när du vaknar ger bättre aptit vid den viktiga frukosten. Frukt och grönt VARJE gång du äter är en bra målsättning. Mer gröna grönsaker, fisk, grovt bröd och gärna nötter och ingefära. Broccoli, spenat och andra gröna grönsaker, nypon, blåbär är bra, särskilt för den som har låga järnvärden.
Drick mycket vatten (och mindre kaffe, te och alkohol).

Ta vara på dagsljuset. Ingen ljusterapi
överträffar äkta dagsljus.

Börja motionera eller motionera mera, helst utomhus när det är ljust. Genom träningen frigörs endorfiner, kroppens egna lyckohormoner. En aldrig så kort promenad på lunchen gör gott för både eftermiddag och kväll.

ANNA LENA WIK-THORSELL