Med nästan 30 miljoner kronor extra till kulturprogram har SVT:s nye programbeställare Peter ”Piodor” Gustafsson fått en rivstart. Det var för snart ett år sedan som han lämnade jobbet som filmkonsulent på Svenska filminstitutet för att istället bli ansvarig för vad som ska produceras till SVT Kultur och SVT Drama.

Lite tur har nog Peter Gustafsson. Han kom i januari till en nyslimmad arbetsplats och fick ett rejält budgetpåslag. På så vis förlängdes kulturprogrammet Babel från 30 till 60 minuter i vintras. Samtidigt kunde SVT:s sändningar av föreställningar från teatrar, operor och konsertsalar flerfaldigas genom att Månadens föreställning blev Veckans föreställning varje lördag.

–Att en kulturminister går in i en förhandling och öronmärker licenspengar till just kultursändningar har så klart varit positivt ur mitt perspektiv, säger Peter Gustafsson.

Inspelningen av Anno 1790 är ett exempel på hur de extra kulturpengarna används i höst. I denna kriminalserie är handlingen förflyttad mer än 200 år tillbaka, vilket kostar lite mer när historiska miljöer, tidsenliga kostymer och omständligt sminkade skådespelare behövs. Till sådant kan öronmärkta extrapengar behövas, även om SVT Dramas budget är större än ifjol även utan dem.

SVT Dramas siffror hålls hemliga, men dess budget uppges vara 20 procent större än 2009. Fortfarande är kriminalserier en specialitet som man odlar. I höst spelas till exempel Arne Dahls kriminalromaner in i tio avsnitt. Detsamma gäller kriminalserien Bron som är en samproduktion mellan SVT och DR med svenska Sofia Helin och danske Kim Bodnia i huvudrollerna.

–Spänning och krim lägger vi på onsdagar klockan 21, medan måndagar samma tid ska ha dramaserier som rör relationer. Ett exempel på det senare är Våra vänners liv om fyra män i 40-årsåldern som vi börjar sända om precis en vecka, säger Peter Gustafsson.

Ett annat relationsdrama som kommer att få mycket stor uppmärksamhet när det visas våren 2012 är serien 30 grader i februari. Inspelningen om hur några svenskars vinterliv i Thailand tar en oväntad vändning drar igång efter nyår och ska pågå ända till midsommar.

Typiskt för de hittills nämnda serierna är inte bara målet med fasta sändningstider, utan också att SVT låser formatet till tio avsnitt à 60 minuter efter dansk förebild. Dels anses tittarna uppskatta att antalet avsnitt är överblickbart, dels är den tid förbi då varje land kunde improvisera med formaten.

–Förr kunde varje land vara självförsörjande med mängder av egna miniserier. I Sverige gjorde vi ju också mastodontserier som Andra Avenyn, men nu blir det alltså på ett nytt sätt, förklarar Peter Gustafsson.

Tv-dramatiken i SVT ska framöver domineras av serier på 10x60 minuter, men ett antal kortare kvalitetsserier på formaten 2x90 minuter eller 3x60 minuter ska man också fortsätta med. Internt kallas sådana satsningar för ”flaggstänger”. Dit hör till exempel Drottningoffret som ska sändas i tre avsnitt i julhelgen. Dit hör också regissören Ella Lemhagens nästa film Kronjuvelerna som nu spelas in i Litauen för att efter biopremiären nästa sommar även bli tv-serie.

Sedan finns förstås ändå undantag. Till exempel ska Roslund & Hellströms Odjuret bli en spektakulär långfilm i SVT på 90 minuter genom Millenniumregissören Daniel Alfredson.

Även om SVT just nu har många egna produktioner understryker Peter Gustafsson att en trend är fler samproduktioner. Redan är det nordiska samarbetet helt avgörande för att tablåerna ska kunna ha de fasta tiderna för dramatik.

–För seriedramatiken i tio avsnitt är budgeten ofta 30–45 miljoner kronor, och för flaggstänger 15–25 miljoner kronor. Det är så pass dyrt med drama att även stora länder behöver samarbeta. Nu ska vi till exempel inleda samtal med Frankrike.