1. Niamh Kavanagh – In your eyes

Musik: Jimmy Walsh

Text: Jimmy Walsh

Irlands bidrag i Millstreet 1993. Kom på 1:a plats.

Eurovision Song Contest är till nittio procent skräpmusik. Så är det bara. Men mitt bland alla kitschiga obegripligheter som ska tävla mot varandra går det att hitta starka bidrag som fungerar även utanför det grälla ESC-paraplyet. Det starkaste av dem alla är Irlands vinnande bidrag 1993, In your eyes, framförd av en 25-årig bankkassörska som ser ut att ha klätt upp sig för bankens årliga personalfest. Utan att röra sig en millimeter laddar hon den helt igenom fantastiska powerballaden med mer passion än någon före eller efter henne i musiktävlingens femtiotvååriga historia. Med ett hår lika rött som Roger Pontares eldslåga ger hon, tillsammans med kompositören, orkestern och körsångarna, en vision av en musiktävling där den musikaliska kvaliteten står i centrum.

2. Antique – Die for you

Musik: Nikos Terzis

Text: Antonis Pappas

Grekland bidrag i Köpenhamn 2001. Kom på 3:e plats.

Die for you startar på en hög växel och susar sedan lätt och ledigt fram under sina tre mycket väl använda minuter innan en elegant tonartshöjning signalerar en snabb inbromsning. En helt perfekt etnopoplåt med smak av souvlaki och Retsina. Snyggt och säkert framförd av Elena Paparizou, i tajt urringad byxdress och massor av löshår, suveränt kompletterad med nallebjörnen Nikos Panagiotidis bouzouki och stämsång.

3. Teach-In – Ding-a-dong

Musik: Dick Bakker och Eddy Ouwens

Text: Wil Luikinga

Nederländernas bidrag i Stockholm 1975. Kom på 1:a plats.

Sofistikerat melodiös gladpop med nonsenstext, stämsång och xylofon. Framförd av en nederländsk grupp med hippienamn som stajlats till en osannolikt glammig version av brittiska symfonirockbandet Genesis. Progglobbyn protesterade högljutt mot ESC-finalen i Stockholm men idag kan man konstatera att vinnarmelodin överlevt som ett av de, rent musikaliskt sett, mest substantiella bidragen genom åren.

4. Brotherhood Of Man – Save your kisses for me

Musik: Tony Hiller, Lee Sheridan, Martin Lee

Text: Tony Hiller, Lee Sheridan, Martin Lee

Storbritanniens bidrag i Haag 1976. Kom på 1:a plats.

Det luktar så mycket fish and chips om det här urbrittiska feel good-bidraget att man måste vädra några timmar för att få bort lukten. Med oklanderlig sång, gullig text och en av ESC-historiens roligaste och tossigaste koreografier är det härligt gammalmodig familjeunderhållning av bästa sort. Dessutom musikaliskt raffinerat med ett inspirerat studsigt groove.

5. Monica Zetterlund – En gång i Stockholm

Musik: Bobbie Ericson

Text: Beppe Wolgers

Sveriges bidrag i London 1963. Kom på 13:e plats.

Nästan alla bidrag i denna tio i topp-lista har fått folkets och de olika jurygruppernas gillande. Dock inte denna överdrivet sublima jazzballad, som hamnade på sista plats i London. I dag kan man inte annat än häpna över den långsamma melodins smärtsamma skönhet och Monica Zetterlunds suveränt lågmälda gestaltning av Beppe Wolgers poetiska rader om Stockholm. Sveriges bästa ESC-bidrag genom tiderna.

6. Gigliola Cinquetti – Non ho l’età

Musik: Nicola Salerno

Text: Mario Panzeri

Italiens bidrag i Köpenhamn 1964. Kom på 1:a plats.

Ett av de mest emotionellt laddade bidragen i ESC-historien, med en gammaldags text om att inte vara gammal nog att älska den som åtrås. Naket och känsligt framfört av den artonåriga Gigliola Cinquetti från Verona. Den vackra melodin är effektivt profilerad med ett klassiskt anslag på pianot, en förvrängd elbas högt upp i mixen och ett svepande stråkarrangemang som förhöjer dramatiken.

7. France Gall – Poupée de cire, poupée de son

Musik: Serge Gainsbourg

Text: Serge Gainsbourg

Luxemburgs bidrag i Neapel 1965. Kom på 1:a plats.

Ett av få bidrag som fått ett så starkt liv utanför tävlingen att man nästan glömt bort att det var på en Eurovision Song Contest-final i Neapel som det först hördes. Den blonda artonåriga fransyskan France Gall sjunger Serge Gainsbourgs urtypiska 60-talslåt frejdigt och med stor charm till ett fräsigt orkestrerat och mycket drivande ackompanjemang med skönt stökiga trummor.

8. Family Four – Härliga sommardag

Musik: Håkan Elmquist

Text: Håkan Elmquist

Sveriges bidrag i Edinburgh 1972. Kom på 13:e plats.

Det gick inget vidare vare sig för Family Four eller Monica Zetterlund när de skulle försvara de svenska färgerna. Fast i efterhand kan man konstatera att de båda låtarna stått sig bättre genom åren än majoriteten av de bidrag som framförts på en ESC-final. En solglittrande lycklig melodi med fantastiska sångstämmor som lättsamt seglar fram över ett elegant och dynamiskt arrangemang.

9. Kristína – Horehronie

Musik och text: Martin Kavuli c, Kamil Peteraj

Slovakiens bidrag i Oslo 2010. Kom på 16:e plats i semifinal 1.

De nationella särdragen som förut dominerade bidragen till Eurovision Song Contest har alltmer kommit i skymundan för en internationell likriktning. Kristina Pelaková gör tvärtom när hon till en smattrande rytmiskt etnopoppig melodi besjunger den slovakiska regionen Horehronie. Med grönsakskläder och gulligt snäll utstrålning är det ett bidrag som representerar en väg ut ur det anonymt kommersiella danspop-träsk som den märkliga musiktävlingen hamnat i. Hur kul är det när allt låter likadant?

10. Hadise – Düm tek tek

Musik: Sinan Akcil.

Text: Hadise Acikgöz, Sinan Akcil, Stefan Fernande.

Turkiets bidrag i Moskva 2009. Kom på 4:e plats.

Melodi, rytm, kläder, koreografi. Allt sammanstrålar till en mycket övertygande helhet när Hadise Acikgök tar etnopoppen till nästa nivå. Refrängen må vara enfaldig men spottas så kaxigt och energiskt ut att det blir omöjligt att inte drabbas av lustkänslor. I bakgrunden drivande handtrummor och en suggestivt ringande gitarrslinga. Toppad med en efterhängset orientalisk flöjtslinga av klassiskt snitt.